photo

Alexander Ort

M. Sc.

alexander.ort@unifr.ch

Assistant-e diplômé-e / Assistant-e source tierce

Téléphone

Adresse

PER 21 bu. F325
Bd de Pérolles 90
1700 Fribourg

Bureau

PER 21, F325

  • Biographie

    Alexander Ort studied Communication Science (B.Sc.) and Empirical Communication Science (M.Sc.) at the University of Hohenheim. From 2013 to 2015 he was employed as a research assistant at Wissenschaftscampus Tübingen and University of Tübingen. Since June 2015 he is working as a research and teaching assistant for the chair of Empirical Communication Research (Department of Communication and Media Research) at the University of Fribourg. He focuses on topics with regard to media use and media effects, especially within the domain of health communication and media psychology. His doctoral thesis deals with use and effects of emotions in persuasive health communication. His research mostly is based on quantitative methods, including psychophysiological and real-time response measurement.

  • Publications

    Livres

    Reifegerste, D., & Ort, A. (2018). Gesundheitskommunikation: Studienkurs Medien & Kommunikation. Baden-Baden: Nomos. doi: 10.5771/9783845281827

     


     

     

    Article de Journal

    Ort, A. & Fahr, A. (2018). Using efficacy cues in persuasive health communication is more effective than employing threats - An experimental study of a vaccination intervention against Ebola. British Journal of Health Psychology. doi: 10.1111/bjhp.12310

     

    Meitz, T. G. K., Ort, A., Kalch, A., Zipfel, S., & Zurstiege, G. (2016). Source does matter: Contextual effects on online media-embedded health campaigns against childhood obesity. Computers in Human Behavior, 60, 565-574. doi: 10.1016/j.chb.2016.02.067

     


     

     

    Chapitres

    Siegenthaler, P., Ort, A. & Fahr, A. (2018). «Fat, sick, and nearly dead?» Effekte positiver Emotionalisierung auf die Selektion von Gesundheitsinformation. In C. Wilhelm, N. Podschuweit, M. Hofer, & T. Koch (Hrsg.), Medienwahl: Aktuelle Konzepte, Befunde und methodische Zugänge (S. 173-189). Baden-Baden: Nomos. doi: 10.5771/9783845274256-81

     

    Baumann, E., Finne, E. & Ort, A. (2018). Methoden der Gesundheitskommunikation. In C. Rossmann & M. R. Hastall (Hrsg.), Handbuch Gesundheitskommunikation: Kommunikationswissenschaftliche Perspektiven (S. 1-13). Wiesbaden: Springer Fachmedien Wiesbaden. doi: 10.1007/978-3-658-10948-6_3-1

     

    Zurstiege, G., Zipfel, S., Ort, A., Mack, I., Meitz, T. G. K., & Schäffeler, N. (2017). Managing Obesity Prevention Using Digital Media: A Double-Sided Approach. In J. Buder & F. W. Hesse (Eds.),Informational Environments: Effects of Use, Effective Designs (pp. 97-123). Cham: Springer International Publishing. doi: 10.1007/978-3-319-64274-1_5

     

    Ort, A. & Fahr, A. (2017). Die Bedeutung sozialer Vergleichsprozesse für die Gesundheitskommunikation. In C. Rossmann & M. R. Hastall (Hrsg.), Handbuch Gesundheitskommunikation: Kommunikationswissenschaftliche Perspektiven (S. 1-12). Wiesbaden: Springer Fachmedien Wiesbaden. doi: 10.1007/978-3-658-10948-6_21-1

     

    Ort, A. (2017). Ekel, Wut sowie Verlegenheit, Scham und Schuld in der Gesundheitskommunikation. In C. Rossmann & M. R. Hastall (Hrsg.), Handbuch Gesundheitskommunikation: Kommunikationswissenschaftliche Perspektiven (S. 1-11). Wiesbaden: Springer Fachmedien Wiesbaden. doi: 10.1007/978-3-658-10948-6_36-1

     

    Fahr, A. & Ort, A. (2017). The Voice of the Fans: Die Bewertung von „The Voice of Germany“ in sozialen Medien – eine qualitative Inhaltsanalyse. In Holger Schramm und Nicolas Ruth (Hrsg.), Musikcastingshows - Wesen, Nutzung und Wirkung eines populären Fernsehformats (S. 181-195). Wiesbaden: Springer. doi: 10.1007/978-3-658-17892-5_8

     

    Ort, A. (2017). Furchtappelle in der Gesundheitskommunikation. In C. Rossmann & M. R. Hastall (Hrsg.), Handbuch Gesundheitskommunikation: Kommunikationswissenschaftliche Perspektiven (S. 1-12). Wiesbaden: Springer Fachmedien. doi: 10.1007/978-3-658-10948-6_35-1

     

    Ort, A. (2016). Spiel mit der Angst – Der Einfluss von Bedrohung und Wirksamkeit auf Einstellungen und Handlungsintentionen gegenüber einer Ebola-Schutzimpfung. In A.-L. Camerini, R. Ludolph, & F. Rothefluh (Hrsg.), Gesundheitskommunikation im Spannungsfeld zwischen Theorie und Praxis (S. 80-91). Baden-Baden: Nomos.

     

    Grodke-Bried, L., & Ort, A. (2016). Kommunikationsmaßnahmen im Gesundheitsbereich. In D. Schlütz & G. Zurstiege (Eds.), Sozialität und Werbung (S. 172-186). Köln: Halem. ISBN 978-3-86962-199-9

     

    Zurstiege, G., Meitz, T., & Ort, A. Nicht standardisierte Methoden der Werbeforschung. In S. Averbeck-Lietz, M. Meyen (Hrsg.), Handbuch nicht standardisierte Methoden in der Kommunikationswissenschaft (S. 429-443). Wiesbaden: Springer VS. doi: 10.1007/978-3-658-01656-2_31

     

    Zurstiege, G., Meitz, T., & Ort, A. (2014). „So ashamed“ – Die kommunikative Re-Kontextualisierung einer provokanten Kampagne gegen Adipositas bei Kindern. In C. Schwender, D. Schlütz & G. Zurstiege (Hrsg.), Werbung im sozialen Wandel (S. 206-223). Köln: von Halem. ISBN 978-3-86962-102-9

     


     

     

    Présentations (peer-reviewed) 

    Ort, A., Siegenthaler, P., & Fahr, A. (2018, November). "Fat, Sick, and Nearly Dead?"Effects of positive emotionalization on selection of health information. Paper presented at the Conference of the European Communication Research Association, Lugano, Switzerland.

     

    Siegenthaler, P., Ort, A., & Fahr, A. (2018, November). Effekte von emotional flows auf die Verarbeitung von Gesundheitsbotschaften am Beispiel von Stress und Überlastung. Paper presented at the 3rd annual conference of the DGPuK-division Gesundheitskommunikation, Augsburg, Germany

     

    Ort, A., Siegenthaler, P., & Fahr, A. (2018, June). Effects of Positive Emotionalization on Selection of Health Information. Paper presented at the annual conference of the International Association for Media and Communication Research (IAMCR), Eugene (Oregon), USA.

     

    Ort, A., & Fahr, A. (2018, May). Mental Contrasting with 
Implementation Intentions—
An Effective Technique for Persuasive Health Communication? Paper presented at the 68th annual conference of the International Communication Association (ICA), Prague, Czech Republic. 

     

    Siegenthaler, P., Ort, A., & Fahr, A. (2018, May). Use of Psychophysiological Methods in Health Communication Research. An Overview. Paper presented at the 68th annual conference of the International Communication Association (ICA), Prague, Czech Republic.

     

    Meitz, T. G. K., Huff, M., Ort, A., & Fahr, A. (2017). Does heart rate detect event boundaries? Orienting responses as implicit measure for changes in event models. Paper presented at the Psychonomic Society 58th Annual Meeting, Vancouver (BC), Canada. 

     

    Ort, A. & Fahr, A. (2017, May). The Effect of Positive vs. Negative Emotional Framing of Health Information. Paper presented at the 67th Annual Conference of the International Communication Association (ICA), San Diego (California), USA. 

     

    Fahr, A., Ort, A., & Früh, H. (2017, May). Mapping Influence of Physiological Arousal on Cognitive Message Processing. Paper presented at the 67th Annual Conference of the International Communication Association (ICA), San Diego (California), USA. 

     

    Meitz, T. G. K., Huff, M., Papenmeier, F., Ort, A., & Fahr, A. M. (2017, May). Heartrate as an Implicit Measure of Event Segmentation. Paper presented at the 67th Annual Conference of the International Communication Association (ICA), San Diego (California), USA. 

     

    Siegenthaler, P., Ort, A. & Fahr, A. (2017, January). „Fat, sick, and nearly dead?“ Effekte positiv emotionalisierender  Appelle auf die Selektion von Gesundheitsinformationen. Paper presented at the Jahrestagung der Fachgruppe Rezeptions- und Wirkungsforschung der Deutschen Gesellschaft für Publizistik und Kommunikationswissenschaft, Erfurt, Germany.

     

    Ort, A., & Fahr, A. (2016, May). Specifying the role of threat and efficacy within the Extended Parallel Process Model. Paper presented at the 66th Annual Conference of the International Communication Association (ICA), Fukuoka, Japan.

     

    Zurstiege, G., Ort, A., & Mulack, G. (2016, May). The Effects of Perceived Responsibility and Efficacy on Parents’ Health Information Seeking. Investigating the Role of Parents as Health Managers for their Children. Paper presented at the 66th Annual Conference of the International Communication Association (ICA), Fukuoka, Japan.

     

    Ort, A. (2015, November). Spiel mit der Angst – Der Einfluss von Bedrohung und Wirksamkeit auf Einstellungen und Handlungsintentionen gegenüber einer Ebola-Schutzimpfung. Paper presented at the Jahrestagung der Ad-hoc-Gruppe Gesundheitskommunikation der Deutschen Gesellschaft für Publizistik und Kommunikationswissenschaft, Lugano, Switzerland.

     

    Meitz, T. G. K., Kalch, A., Ort, A., & Zurstiege, G. (2015, November). Körperbildkonstrukte in der Gesundheitskommunikation: Wechselwirkungen von Körperwahrnehmung, Selbstbild und BMI bei Kindern und Jugendlichen im Rahmen von Adipositas-Präventionskampagnen. Paper presented at the Jahrestagung der Ad-hoc-Gruppe Gesundheitskommunikation der Deutschen Gesellschaft für Publizistik und Kommunikationswissenschaft, Lugano, Switzerland.

     

    Ort, A., & Mulack, G. (2015, July). Venting Online - Using Sentiment Analysis to Evaluate Valence of Health-Related Communication in Digital Media. Paper presented at the Conference of the International Association for Media and Communication Research, Montréal (Québec), Canada.

     

    Mulack, G., & Ort, A. (2015, July). I Feel With You – Emotional Effects of User-Comments in Digital Media. Paper presented at the Conference of the International Association for Media and Communication Research, Montréal (Québec), Canada.

     

    Meitz, T. G. K., Ort, A., Kalch, A., & Zurstiege, G. (2015, May). Source credibility: Contextual effects on online media-embedded health campaigns against childhood obesity. Paper presented at the 65th Annual Conference of the International Communication Association (ICA), San Juan (Puerto Rico), USA.

     

    Zurstiege, G., & Ort, A. (2014, November). Stalk me tender! Wie Studierende, Berufsschüler und Senioren über ihr Unbehagen in der Online-Medienkultur sprechen. Paper presented at the Jahrestagung der Ad-hoc-Gruppe Werbekommunikation der Deutschen Gesellschaft für Publizistik und Kommunikationswissenschaft, Mainz, Germany.

     

    Grodke-Bried, L., & Ort, A. (2014, November). Kommunikationsmaßnahmen im Gesundheitsbereich. Paper presented at the Jahrestagung der Ad-hoc-Gruppe Werbekommunikation der Deutschen Gesellschaft für Publizistik und Kommunikationswissenschaft, Mainz, Germany.

     

    Ort, A., Zurstiege, G., & Meitz, T. (2014, November). „So ashamed“ – The diffusion and re-contextualization of a provocative public-service campaign against childhood obesity in digital media. Paper presented at the Conference of the European Communication Research Association, Lisboa, Portugal.

     

    Ort, A., Zurstiege, G., & Meitz, T. (2014, July). „So ashamed“ – The diffusion and re-contextualization of a provocative public-service campaign against childhood obesity in digital media. Paper presented at the Conference of the Internationatl Association for Media and Communication Research, Hyderabad, India.

     

    Zurstiege, G., Ort, A., & Meitz, T. (2013, November). „So ashamed“ – Die kommunikative Re-Kontextualisierung einer provokanten Kampagne gegen Adipositas bei Kindern. Paper presented at the Jahrestagung der Ad-hoc-Gruppe Werbekommunikation der Deutschen Gesellschaft für Publizistik und Kommunikationswissenschaft, Berlin, Germany.

  • Enseignement et cours

    Exzessive Mediennutzung: Binge-Watching in Zeiten von Netflix und Co UE-EKM.00969 SA-2019
    Faculté des sciences économiques et sociales et du management

    Mercredi 10:15 - 12:00, PER 21 Salle F207

    Afficher dans le programme des cours