Manuela Studer-Karlen

PhD, PD


Maître d'enseignement et de recherche
Departement Art History and Archeology

MIS 02 bu. 2022
Av. de l'Europe 20
1700 Fribourg
MIS 02, 2022

Biography

Manuela Studer-Karlen studied Christian and Byzantine art history at the University of Fribourg from 1998-2003, where she worked from 2003 on as a lecturer. From 2005 to 2009, she dealt with the depictions of the deceased on early Christian sarcophagi as part of her dissertation (SNSF). From 2008 to 2012 she was assistant on the chair of Prof. J.-M. Spieser em. Since 2013 Manuela Studer-Karlen has a permanent position as lecturer and researcher in Late Antique and Byzantine Art, which is now located at the chair of medieval art history of Prof. M. Bacci. The habilitation project on Christ Anapeson which was supported by a MHV project SNSF (2014-2016) was successfully completed in 2017. Studer-Karlen has benefited from numerous scholarships and fellowships (Dumbarton Oaks, International Short Visit SNSF, Onassis Foundation, etc.) and from international research stays in Washington, Paris, Oxford, Thessaloniki etc. She is the winner of the Franz Josef II Liechtenstein Prize 2017 (University of Fribourg) for her work on Christ Anapeson. Currently, Manuela Studer-Karlen's research centres on studies of medieval Georgia and the Gothic ivory works.

Research and publications

  • Publications

    • 1.Veröffentlichung in Peer-Review Zeitschriften

    • *Studer-Karlen, M., “Zur spätantiken Elfenbeinpyxis in Sion”, in Boreas 33 (2010), S. 43–50. http://doc.rero.ch/record/323157?ln=de
    • Studer-Karlen, M., Rezension zu: G. Fingarova, Die Baugeschichte der Sophienkirche in Sofia, Wiesbaden 2011, in Byzantina Symmeikta 22 (2012), S. 391–396.https://ejournals.epublishing.ekt.gr/index.php/bz/article/view/3909
    • Studer-Karlen, M., Rezension zu: B. Fourlas, Die Mosaiken der Acheiropoiets-Basilika in Thessaloniki. Eine vergleichende Analyse dekorativer Mosaiken des 5. und 6. Jahrhunderts (= Millenium Studien, 35), Berlin 2012, in Klio 97 (2015), S. 412–415. https://doi.org/10.1515/klio-2015-0032
    • Studer-Karlen, M., “Zur Rekonstruktion der Szenen B 1 und B 9 in Centcelles”, in Der Kuppelbau von Centcelles, Tarragona. Neue Forschungen zu einem enigmatischen Denkmal, Arbeiter, A., Korol, D. (Hrsg.) = Iberia Archaeologica 21 (2015), S. 171–186. http://doc.rero.ch/record/323158?ln=de
    • Spieser, J.-M., Studer-Karlen, M., “Remarques sur la datation de Tokalı II”, in Mélanges en l’honneur de Catherine Jolivet-Lévy, Brodbeck, S., Nicolaïdes, A., Pagès, P., Pittarakis, B., Rapti, I., Yota, E. (Hrsg.) = Travaux et Mémoires 20/2 (2016), S. 573–594. http://doc.rero.ch/record/323156?ln=de
    • Studer-Karlen, M., “Gut und Böse in den Weltgerichtsbildern der royalen Kirchenstiftungen des mittelserbischen Reiches”, in Iconographica 17 (2018), S. 47–65.
    • *Studer-Karlen, M., “Les Typologies mariales dans l’art paléologue”, in Byzantina (2019) (im Druck).
    • 2.Peer-review Monographien

    • *Studer-KarlenM., Verstorbenendarstellungen auf frühchristlichen Sarkophagen, (Bibliothèque d‘Antiquité Tardive 21), Turnhout 2012http://www.brepols.net/Pages/ShowProduct.aspx?prod_id=IS-9782503542744-1 (Rezension: Robert Couzin, in Klio 98 (2016), S. 389-392). https://doi.org/10.1515/klio-2016-0032
    • *Bacci, M., Kaffenberger, Th., Studer-Karlen, M. (Hrsg.), Cultural Interactions in Medieval Georgia (Scrinium Friburgense), Wiesbaden 2018https://reichert-verlag.de/autor/s/studer_karlen_manuela/9783954903382_cultural_interactions_in_medieval_georgia-detail
    • *Studer-Karlen, M., Das ikonographische Programm der byzantinischen Kirchen und die Liturgie: Untersuchungen zum Christus Anapeson (in Vorbereitung für den Druck beim Reichert Verlag).
    • 3.Peer-review Konferenzbeiträge

    • Studer-Karlen, M., “Zu den Verstorbenendarstellungen auf frühchristlichen römischen Sarkophagen (3./4.Jh.): Einige Überlegungen”, in Atti del XV CIAC (Internationaler Kongress für frühchristliche Archäologie), Toledo 2008, S. 1543–1552. https://doc.rero.ch/record/323203?ln=de
    • Studer-Karlen, M., “Les représentations des défunts sur les sarcophages chrétiens. Les sarcophages païens et chrétiens en comparaison”, in Actes du colloque ‘Sarcophage’, collection ‘Histoire de l'art’ des Presses Universitaires de Perpignan, Galinier, M., Baratte, F. (Hrsg.), Perpignan 2012, S. 233–245.  https://doc.rero.ch/record/323202?ln=de
    • Studer-Karlen, M., “La représentation de saint Eleuthère dans les églises crétoises”, in L'évêque, l'image et la mort. Identité et mémoire au Moyen Âge, Bock, N., Tomasi, M., Foletti, I. (Hrsg.), Rom 2014, S. 551–561. http://doc.rero.ch/record/323159?ln=de
    • Studer-Karlen, M., “Illness and Disability in Late Antique Christian Art (third to sixth century)”, in Children and Family in Late Antiquity. Life, Death and Interaction, Laes, Ch., Mustakallio, K., Vuolanto, V. (Hrsg.), Leuven 2014, S. 53–78. http://doc.rero.ch/record/323160?ln=de
    • Studer-Karlen, M., “Old Testament Prefigurations of the Mother of God in Medieval Georgian Church Iconography”, in Cultural Interactions in Medieval Georgia, Bacci, M. Kaffenberger, T., Studer-Karlen, M. (Hrsg.), Wiesbaden 2018, S. 89–114.
    • Studer-Karlen, M., “Beobachtungen zu den Porträtdarstellungen auf frühchristlichen Sarkophagen”, in Privatporträt. Die Darstellung realer Personen in der spätantiken und byzantinischen Kunst, ÖAW, Tsamakda, V., Zimmermann, N. (Hrsg.), Rom 2018 (im Druck).
    • 4.Artikel in Sammelbänden

    • Studer-Karlen, M., Rezension zu: R. Sörries, Daniel in der Löwengrube. Zur Gesetzmässigkeit frühchristlicher Ikonographie, Wiesbaden 2005, in Museum Helveticum 64 (2007), S. 190–191. https://doc.rero.ch/record/323221?ln=de
    • Studer-Karlen, M., “Quelques réflexions sur les sarcophages d’enfants (fin 3e siècle–début 5e siècle)”, in Nasciturus, Infans, Puerulus, Vobis Mater Terra, Gusi, F., Muriel, S., Olària, C. (Hrsg.), Castello 2008, S. 551–574. https://doc.rero.ch/record/323205?ln=de
    • Studer-Karlen, M., Rezension zu: N. Zimmermann, S. Ladstätter, Wandmalerei in Ephesos von hellenistischer bis in byzantinische Zeit, Wien 2010, in Museum Helveticum 68 (2011), S. 125. https://doc.rero.ch/record/323222?ln=de
    • Studer-Karlen, M., Rezension zu: B. H. Spalthoff, Repräsentationsformen des römischen Ritterstandes, Tübinger Archäologische Forschung 7, Westfalen 2010, in Museum Helveticum 69 (2012), S. 122. https://doc.rero.ch/record/323223?ln=de
    • Studer-Karlen, M., “Charles Diehl”, in Personenlexikon zur christlichen Archäologie: Forscher und Persönlichkeiten vom 16. bis zum 21. Jahrhundert, Bd. 1, Heid, St., Dennert, M. (Hrsg.), Regensburg 2012, S. 414–416. https://doc.rero.ch/record/323232?ln=de
    • Studer-Karlen, M., “Lemerle Paul”, in Ebd., Bd. 2, Heid, St., Dennert, M. (Hrsg.), Regensburg 2012, S. 807–808. https://doc.rero.ch/record/323233?ln=de
    • Studer-Karlen, M., “Constantine VII Porphyrogennetos”, in The Encyclopedia of Ancient History, vol. 4, Bagnall, R., Brodesen, K., Champion, C., Erskine, A., Huebner, S. (Hrsg.), West Sussex 2013, S. 1731–1732.
    • Studer-Karlen, M., Schlunk, I., “Spalatum (Split): Diocletian’s Palace”, in Ebd., vol. 11, Bagnall, R., Brodesen, K., Champion, C., Erskine, A., Huebner, S. (Hrsg.), West Sussex 2013, S. 6340–6342. https://doc.rero.ch/record/323204?ln=de
    • Studer-Karlen, M., “The Depiction of the Dead Person in Early Christian Art (3rd to 6th century)”, in The Face of the Dead and the Early Christian World, Foletti, I. (Hrsg.), Rom 2013, S. 149–160. https://doc.rero.ch/record/323199?ln=de
    • Studer-Karlen, M., “Pyxide en ivoire de l’Antiquité tardive représentant les Femmes au tombeau”, in Byzance en Suisse, Martiniani-Reber, M. (Hrsg.), Genève 2015, S. 56–57. https://doc.rero.ch/record/323200?ln=de