Maître d'enseignement et de recherche
Compétences

City diplomacy & city branding

Business & strategic communication

e-participation online & citizen

Big Data, Open data, innovation & social media

Datafication of organizations

Transparency and participatory communication of organizations

Social uses of (professional) social medias

Téléphone

Adresse

PER 21 bu. E329
Bd de Pérolles 90
1700 Fribourg

Bureau

PER 21, E329

  • Publications

    Publications

    1)        Peer-Reviewed Journals Articles

    1. Asdourian, B., &. Lazarte, J. (2018). Making for humanity: why makers participate in distributed problem-solving humanitarian projects. The Nordic Journal of Information Studies and Cultural Communication – NtiK, 7(2), 32-45.
    2. Van Hove, F., Asdourian, B., & Bourgeois, D. (2018). My tweets are (not) my own! Normalizing journalists’ branding and digital identity on Twitter. Popular Communication: The international journal media and culture, 16(4) 263-275.
    3. Asdourian, B. (2015). La communication transparente et participative des organisations. Une lecture croisée des approches communicationnelles de l’école de Palo Alto et d’Habermas appliquée aux usages des médias sociaux numériques. Communication & Organisation, (48), 125-138.
    4. Asdourian, B., & Zimmerli, V. (2015). Open data, usagers du numérique et entreprises publiques. Les échanges informationnels et relationnels au service de l’innovation dans les transports en commun de Genève. Revue Française des Sciences de l’Information et de la Communication, (6).
    5. Asdourian, B., Van Hove, F., & Bourgeois, D. (2015). Participation journalistique sur Twitter. Injonctions à la participation et formes d’intervention numériques : le cas de la Radio Télévision Suisse. Studies in Communication Sciences, 15(2), 190-196.
    6. Badillo, P.-Y., Bourgeois, D., & Asdourian, B. (2010). Perspectives des nouveaux champs de la communication des organisations – Éléments à partir du projet européen Fire Paradox. Les Cahiers du Numérique, 6(4), 167-180.

    2)        Peer-Reviewed Books Chapters

    1. Asdourian, B., & Ingenhoff, D. (2019). A framework of city diplomacy on positive outcomes and negative emotional engagement: How to enhance the international role of cities and city/mayor branding on Twitter? In Sevin, E. & Amiri, S. City Diplomacy. Palgrave. (in print)
    2. Asdourian, B., & Zimmerli, V. (2016). How important is civic engagement for public transportation communication ? In E. Oliveira, A. Duarte & G. Gonçalves (Eds.), Strategic Communication for Non-Profit Organisations: Challenges and Alternative Approaches (pp.239-266). Wilmington, DE: Vernon Press.
    3. Asdourian, B. (2015). Une U.T.O.P.I.E communicationnelle des organisations fondée sur la transparence et la participation. In S. Parrini-Alemanno (Ed.), Communications organisationnelles, management et numérique (pp.299-308). Paris: L’Harmattan.
    4. Bourgeois, D., Clavien, G., Asdourian, B., & Van Hove, F. (2014). Usages, médias et réseaux sociaux. Perception des contenus des médias suisses-romands. In P.-Y. Badillo & D. Roux (Eds.), Le futur est-il e-media? (pp.94-104). Paris: Economica.
    5. Badillo, P.-Y., Bourgeois, D., & Asdourian, B. (2013). Les médias sociaux : communication généralisée versus communication polarisée – deux exemples euroméditerranéens : les révoltes dans les pays arabes et le projet Fire Paradox. In M. Durampart & F. Bernard (Eds.), Savoirs en action (pp.52-67). Paris: Éditions du CNRS.

    3)        Other Journals

    1. Asdourian, B. (2009). Sensibiliser le public : une complexité communicationnelle – Philosophie globale et pratiques locales : quelle communication numérique sur les feux préventifs ? Forêt Méditerranéenne, T. XXX, 30(2), 151-153.

    4)        Reports for the European Commission

    1. Badillo, P.-Y., Bourgeois, D., & Asdourian, B. (2010). Final report: Communication plan for public awareness on integrated fire management (Report N° P.11.3-6), European Commission, 38 p. 
    2. Badillo, P.-Y., Bourgeois, D., & Asdourian, B. (2010). Preliminary report: recommendation of the communication strategy (Report N° IR.11.3-4), European Commission, 89 p. 
    3. Badillo, P.-Y., Bourgeois, D., & Asdourian, B. (2010). On line multimedia platform for external communication (Report N° P.11.1-6), European Commission, 44 p. 
    4. Badillo, P.-Y., Bourgeois, D., & Asdourian, B. (2010). Analysing the survey results and defining the best practices and innovation opportunities for Fire Paradox communication (Report N° D.11.2-5), European Commission, 146 p. 
    5. Badillo, P.-Y., Bourgeois, D., Marciano, J.P., & Asdourian, B. (2009). Updating the choice of the panel interviewees (Report N° IR.11.2-2), European Commission, 9 p. 
    6. Badillo, P.-Y., Bourgeois, D., Marciano, J.P., & Asdourian, B. (2009). First draft: panel of interviewees and survey methodology (Report N° IR.11.2-1), European Commission, 14 p. 
    7. Badillo, P.-Y., Bourgeois, D., Asdourian, B., & Marciano, J.P. (2009). Survey methodology and survey questionnaire (Report N° IR.11.2-3), European Commission, 33 p. 
    8. Badillo, P.-Y., Bourgeois, D., Asdourian, B., Marciano, J.P. (2009). Results of the survey (Report N° IR.11.2-4), European Commission, 20 p. 
    9. Badillo, P.-Y., Bourgeois, D., Asdourian, B. (2009). Analysing the survey results and defining the best practices and innovation opportunities for Fire Paradox communication (Report N° IR.11.2-5), European Commission, 146 p. 
    10. Badillo, P.-Y., Bourgeois, D., Asdourian, B. (2009). Definition of some communication tools prototypes: guidelines and strategy (Report N° IR.11.3-2), European Commission, 51 p. 
    11. Badillo, P.-Y., Bourgeois, D., Asdourian, B. (2009). Test of some communication prototypes (Report N° IR.11.3-3), European Commission, 31 p. 

    5)        International Conferences (peer-reviewed)

    1. Asdourian, B., & Ingenhoff, D. (2019). Negative engagement & city diplomacy. Panel Crossing the boundaries into the Dark Side: Negative engagement in online communication from societies to individuals. 69th Annual Conference of the International Communication Association (ICA), Washington, D.C., USA, 24.-28.05.2019. 
    2. Bachmann, P., Krebs, I., & Asdourian, B. (2019). A new chatbots as a tool for news media information and communication: expectations, concerns, and brand effects on usage intentions. Swiss Association of Communication and Media Research (SACM) Annual Conference, St.Gallen, Switzerland, 3.-5.4.2019.
    3. Vismara, T., & Asdourian, B. (2018). Lugano 2025 – A Citizensourcing Platform for Citizen Engagement: Analyzing motivations to participate and communications between the public administration and citizens. European Communication Research and Education Association (ECREA) Annual Conference - Communication and Democracy Section. Lugano, Switzerland, 31.10.-3.11.2018.
    4. Kojic, T., & Asdourian, B. (2018). Cross-disciplinary exploration of communication oriented towards customer participation. A case study of the preview communities platform hosted by the Swiss Federal Railway Operator (SBB). European Public Relations Education and Research Association (EUPRERA) Annual Conference, Aarhus, Denmark, 27.-29.09.2018.
    5. Asdourian, B. (2018). Create beyond the borders of the company. A case study of Swisscom’s Hackathons. Société Française des Sciences de la Communication et des Médias (SFSIC) Annual Conference, Paris, France, 13.-15.06.2018.
    6. Asdourian, B., Bourgeois, D., & Tardin, G. (2018). Exploring big data, digitization and public relations: a case study on Nestlé’s Digital Acceleration Team. International Communication Association (ICA) Annual Conference – Public Relations Division, Prague, Czech Republic, 24.-28.05.2018
    7. Asdourian, B., Bourgeois, D., & Tardin, G. (2018). Social media monitoring rooms, digitization and public relations: A case study on Nestlé’s Digital Acceleration Team. Swiss Association of Communication and Media Research (SACM) Annual Conference, Lugano, Switzerland, 12.-13.05.2018.
    8. Asdourian, B. (2018). Collaborate beyond the borders of the company: A case study of Swisscom’s Hackathons. Swiss Association of Communication and Media Research (SACM) Annual Conference, Lugano, Switzerland, 12.-13.05.2018.
    9. Asdourian, B. (2017). Creating Participatory and Transparent Communication for an Organizational Transformational Strategy. Learning from Benevolent Hackers and Collaborative Communities. European Public Relations Education and Research Association (EUPRERA) Annual Conference, London, Great Britain, 12.-14.10.2017.
    10. Van Hove, F., Asdourian, B., & Bourgeois, D. (2017). Public participation utopia? A comparative study of 19 French-speaking media Twitter accounts. European Communication Research and Education Association (ECREA) Journalism Studies Section, Odense, Denmark, 22.-23.03.2017.
    11. Asdourian, B. & Zimmerli, V. (2015). How important is civic engagement for public transportation communication? European Communication Research and Education Association (ECREA) Organisational and Strategic Communication Section, Leipzig, Germany, 3.-4.12.2015.
    12. Van Hove, F., Asdourian, B. & Bourgeois D. (2015). (In)visibility of journalists’ professional digital identity on Twitter. European Communication Research and Education Association (ECREA) Digital Culture and Communication Section, Salzburg, Austria, 26.-28.11.2015.
    13. Asdourian, B., & Zimmerli, V. (2015). Integrating “ordinary” people’s participation with an open data politic. A Switzerland case study of public transportation. European Communication Research and Education Association (ECREA) Communication and Democracy Section, Copenhagen, Denmark, 9.-10.10.2015.
    14. Van Hove, F., Asdourian, B., & Bourgeois, D. (2015). Usages de Twitter et (in)visibilité de l’identité numérique professionnelle des journalistes. GIS Journalisme, 7.9.10.2015, Paris, France.
    15. Tardin, G., Bourgeois, D., & Asdourian, B. (2015). Evolutions organisationnelles et communication en ligne – étude de cas : la Digital Acceleration Team et la communication de Nestlé sur les médias sociaux. Org&Co, Toulouse, France, 17.-19.06.2015.
    16. Van Hove, F., Asdourian, B., & Bourgeois, D. (2015). Usages de Twitter et (in)visibilité des opinions des journalistes : une approche exploratoire de l’identité numérique professionnelle versus l’identité numérique personnelle. Swiss Association of Communication and Media Research (SACM), Bern, Switzerland, 13.-14.03.2015.
    17. Asdourian, B., Van Hove, F., & Bourgeois, D. (2014). Usages des réseaux sociaux professionnels en ligne et reconnaissance sociale professionnelle : une approche sur la Suisse Romande. Société Française des Sciences de la Communication et des Médias (SFSIC), Toulon, France, 4.-6.06.2014.
    18. Asdourian, B., Van Hove F., & Bourgeois D. (2014). Innovations journalistiques et injonction à la participation des publics sur les réseaux sociaux. Swiss Association of Communication and Media Research (SACM), Zürich, Switzerland, 11.-12.04.2014.
    19. Asdourian, B. (2013). Utopie d’une communication relation transparente : comment caractériser les actions et discours d’une organisation observée par des réseaux sociaux numériques ? Org&Co, Nice, France, 3.-5.10.2013.
    20. Asdourian, B., Van Hove, F. (2013). Usages des réseaux sociaux professionnels en ligne
      et reconduction des inégalités ? Une approche sur la Suisse Romande. Swiss Sociological Association (SSA), Bern, Switzerland, 26.-28.06.2013.
    21. Bourgeois, D., Clavien, G., Asdourian, B., Van Hove F. (2013). Usages et réseaux sociaux : Perception des contenus des médias suisses-romands. Medi@LAB-Genève Congress, Geneva, Switzerland, 10.-11.05.2013.
    22. Asdourian, B. (2012). Transparency communication ? Quelles conséquences du Web 2.0 et des médias sociaux sur la communication en ligne des organisations. Swiss Association of Communication and Media Research (SACM), Neuchâtel, Switzerland, 20.-21.04.2012.
    23. Asdourian, B. (2011). The Future of Social Media: A Prospective of Social Media and the Web. Applied Econometrics Association (AEA), Porto, Portugal, 7.-10.07.2011.
    24. Badillo, P.-Y., Bourgeois, D., Asdourian, B. (2010). Les nouveaux champs de la communication des organisations – Résultats à partir du projet européen Fire Paradox. Société Française des Sciences de la Communication et des Médias (SFSIC), Toulon, France, 9.-10.12.2010.
    25. Badillo, P.-Y., Bourgeois, D., Asdourian, B. (2010). Vers une nouvelle communication on line d’intérêt général – Résultats d’une enquête sur le projet européen Fire Paradox. Swiss Association of Communication and Media Research (SACM), Lucerne, Switzerland, 26.-27.03.2010.
    26. Asdourian, B. (2007). Les usages de la communication 2.0 : le rôle des influenceurs dans la relation usagers – Organisations communicantes. IRSIC Laboratory Congress, Marseilles, France, 20.11.2007.
    27. Asdourian, B. (2003). E-commerce et connaissance du client : les effets de la co-construction d’expertise. Colloque Médiation et Ingénierie de la Connaissance (COMETIC) IRSIC Laboratory, Marseilles, France, 14.-16.12.2003.

    6)        Panel – Invited Speaker

    1.    Asdourian, B. (2018). Invited Speaker for the Panel Discussion “Créativité citoyenne, dispositifs d’enseignement et économie de la culture en Suisse”. Créativité citoyenne. Société Française des Sciences de la Communication et des Médias (SFSIC) Annual Conference, Paris, France, 13.-15.06.2018.

    7)        Research Project Communications

    1. Asdourian, B. (2009). Communication plan for public awareness. European Commission - Fire Paradox project, Chubut, Argentina, 06.2009.
    2. Asdourian, B. (2009). Online multimedia platform, European Commission - Fire Paradox project, Brussels, Belgium, 02.2009.
    3. Asdourian, B. (2008). Online multimedia platform, European Commission - Fire Paradox project, Chania, Crete, Greece, 04.2008.
    4. Asdourian, B. (2007). Communiquer sur la prévention de la forêt. Colloque Prévention de la forêt, Nuoro, Sardinia, 10.2007.

     

  • Enseignement et cours

    Colloque/Kolloquium UE-EKM.00998 Master, SA-2019
    Faculté des sciences économiques et sociales et du management

    Lundi 15:15 - 17:00, PER21 Salle A403

    Communication I: Théories de la communication et des médias UE-EKM.00034 Bachelor, SA-2019
    Faculté des sciences économiques et sociales et du management

    Mardi 10:15 - 12:00, PER21 Salle F130

    Communication stratégique (I) : médias sociaux, business et community management UE-EKM.00064 Master, SA-2019
    Faculté des sciences économiques et sociales et du management

    Jeudi 10:15 - 12:00, PER21 Salle E230

    Séminaire Communication, organisation et e-business UE-EKM.00417 Master, SA-2019
    Faculté des sciences économiques et sociales et du management

    Mardi 13:15 - 15:00, PER21 Salle A403

    Afficher dans le programme des cours