Comparing Media Structures

  • Unterricht

    Details

    Fakultät Wirtschafts- und Sozialwissenschaftliche Fakultät
    Bereich Kommunikationswissenschaft und Medienforschung
    Code UE-EKM.01250
    Sprachen Englisch
    Art der Unterrichtseinheit Vorlesung
    Kursus Master
    Semester SP-2022

    Zeitplan und Räume

    Vorlesungszeiten Montag 13:15 - 15:00, Wöchentlich, PER 21, Raum C230
    Stunden pro Woche 2

    Unterricht

    Verantwortliche
    Dozenten-innen
    Assistenten
    Beschreibung

    Media structures matter. They influence media performance and societal communication. Yet media structures are not natural: They are shaped by media policy. The decision whether and how to regulate media and platforms influences the conditions under which communication in the public sphere is created, disseminated and used. Therefore, comparing media structures is essential for revealing and explaining similarities and differences between media systems.

    In this lecture we will first immerse into the relationship of media structures and media performance as well as the conceptual and methodological fundamentals of comparative communication research. Next, we will discuss, one after the other, the importance of organizations, institutions and systems for understanding media and communication by introducing essential theoretical perspectives and presenting topical empirical studies. For instance, we will see how journalism is influenced by organizational rules and changed by convergence and the algorithms of online platforms, how media as institutions mediatize political communication, or how characteristics of media systems, markets and cultures differ. Then we challenge the status quo of comparative communication research, both problematizing its Western bias and introducing ways for dealing with the increasing interdependence of media systems due to the transnationalization of media and communication. Finally, we take a look at the important role of media policy in shaping media structures, putting a special emphasis on dynamics of power.

    Lernziele

    1) You comprehend the influence of media structures on media performance and communication in the public sphere as well as the role of media policy in shaping media structures.

    2) You become familiar with theories that conceptualize media, journalism, platforms and algorithms as organizations, institutions or systems as well as with challenges for comparative communication research.

    3) You are able to critically assess (comparative) studies of media structures and to discuss their contribution to communication research and practice.

    4) You are able to develop a proposal for a comparative research project.

    Soft Skills
    Ja
    ausserhalb des Bereichs
    Ja
    BeNeFri
    Ja
    Mobilität
    Ja
    UniPop
    Ja
    Hörer
    Ja

    Dokument

    Bibliographie

    Download Pflichtlektüre und Folien

  • Einzeltermine und Räume
    Datum Zeit Art der Unterrichtseinheit Ort
    21.02.2022 13:15 - 15:00 Kurs PER 21, Raum C230
    28.02.2022 13:15 - 15:00 Kurs PER 21, Raum C230
    07.03.2022 13:15 - 15:00 Kurs PER 21, Raum C230
    14.03.2022 13:15 - 15:00 Kurs PER 21, Raum C230
    21.03.2022 13:15 - 15:00 Kurs PER 21, Raum C230
    28.03.2022 13:15 - 15:00 Kurs PER 21, Raum C230
    04.04.2022 13:15 - 15:00 Kurs PER 21, Raum C230
    11.04.2022 13:15 - 15:00 Kurs PER 21, Raum C230
    25.04.2022 13:15 - 15:00 Kurs PER 21, Raum C230
    02.05.2022 13:15 - 15:00 Kurs PER 21, Raum C230
    09.05.2022 13:15 - 15:00 Kurs PER 21, Raum D230
    16.05.2022 13:15 - 15:00 Kurs PER 21, Raum D230
    23.05.2022 13:15 - 15:00 Kurs PER 21, Raum D230
    30.05.2022 13:15 - 15:00 Kurs PER 21, Raum D230
  • Leistungskontrolle

    Fortlaufende Evaluation - SP-2022, Sommersession 2022

    Bewertungsmodus Nach Note
    Beschreibung

    Kurs mit fortlaufender Evaluation: nach der Einschreibeperiode können Sie sich nicht mehr von der Einschreibung zurückziehen (s. Sessionskalender auf der Webseite der Fakultät).

    Keine Wiederholungsprüfung

  • Zuordnung
    Zählt für die folgenden Studienpläne:
    Ergänzende Lehrversanstaltungen in SES
    Version: ens_compl_ses
    MA-Kursangebot für Mobilitätstudierende

    Ma - Accounting and Finance - 90 ECTS
    Version: 2021/SA_V01
    Kurse - 72 ECTS > minimum 0 / maximum 1 beliebiger Masterkurs, der an der Universität Fribourg angeboten wird , wenn 72 ECTS in den oben genannten Modulen noch nicht erreicht sind > SES-Wahlkurse auf Masterstufe

    Ma - Betriebswirtschaftslehre - 90 ECTS
    Version: 2021/SA_V01
    Kurse: mind. 72 ECTS > Wahlkurse: max. 18 ECTS > SES-Wahlkurse auf Masterstufe

    Ma - Betriebswirtschaftslehre - 90 ECTS
    Version: 2017/SA_v01
    Kurse: mind. 63 ECTS > Wahlkurse: max. 18 ECTS > SES-Wahlkurse auf Masterstufe

    Ma - European Business - 90 ECTS
    Version: 2017/SA_v01
    Courses - 63 ECTS > Additional courses: Any Master courses of the Faculty of Economics and Social Sciences, as well as maximum 9 ECTS from all Master programmes of the University. > SES-Wahlkurse auf Masterstufe

    Ma - International and European Business - 90 ECTS
    Version: 2021/SA_V01
    Courses > Additional courses: Any Master courses of the Faculty of Economics and Social Sciences, as well as maximum 9 ECTS from all Master programmes of the University. > SES-Wahlkurse auf Masterstufe

    Ma - Kommunikation und Gesellschaft - 90 ECTS
    Version: 2021/SA_V02
    Wahlkurse > Schwerpunkten > Media Structures & Media Performance > Schwerpunkt 1 - Vorlesung
    Wahlkurse > Schwerpunkten > Inter- & Transdisciplinary Perspectives > SES-Wahlkurse auf Masterstufe
    1107 - Optionwahl > Schwerpunkt Media Structures & Media Performance > Kurse > Schwerpunkt 1 - Vorlesung

    Ma - Kommunikationswissenschaft und Medienforschung - 90 ECTS
    Version: 2015/SA_V01
    Kurse - 60 ECTS > Basismodul «Theories, Methods and Research Fields»
    Kurse - 60 ECTS > Inter- and Transdisciplinary Perspectives > SES-Wahlkurse auf Masterstufe

    Ma - Marketing - 90 ECTS
    Version: 2021/SA_V02
    Ku > Masterwahlkurse auf der gesamten Universität > SES-Wahlkurse auf Masterstufe

    Ma - Volkswirtschaftslehre - 90 ECTS
    Version: 2021/SA_V02
    Wahlkurse > Wahlkurse der SES-Fakultät - max. 15 ECTS > SES-Wahlkurse auf Masterstufe

    Ma - Volkswirtschaftslehre - 90 ECTS
    Version: 2017/SA_v01
    Kurse - 63 ECTS > Maximal 15 ECTS können aus allen Modulen oder unter allen Master-Kursen der Fakultät gewählt werden. > SES-Wahlkurse auf Masterstufe

    NfMa - Betriebswirtschaftslehre - 30 ECTS
    Version: 2020/SA_V01
    Zu belegende Wahlkurse: Masterkurse der Wirtschafts- und Sozialwissenschaftlichen Fakultät > SES-Wahlkurse auf Masterstufe

    NfMa - Kommunikation und Gesellschaft - 30 ECTS
    Version: 2021/SA_V01
    Pflichtkurse 15ECTS

    NfMa - Kommunikationswissenschaft und Medienforschung - 30 ECTS
    Version: 2015/SA_V01
    Kurse > Vorlesung "Comparing Media Landscapes" (HS)