Lecture: Angels and Demons in medieval imagination

  • Unterricht

    Details

    Fakultät Philosophische Fakultät
    Bereich Englisch
    Code UE-L06.01196
    Sprachen Englisch
    Art der Unterrichtseinheit Vorlesung
    Kursus Master, Bachelor
    Semester SP-2022

    Zeitplan und Räume

    Vorlesungszeiten Dienstag 15:15 - 17:00, Wöchentlich (Frühlingssemester)

    Unterricht

    Verantwortliche
    • Dutton Elisabeth
    Dozenten-innen
    • Dutton Elisabeth
    Beschreibung

    In medieval Europe, morality was discussed in theological terms as a conflict between good and bad, and these forces were externalized and often personified in the figures of angels and devils.  In this course, we will examine these personifications, beginning with a consideration of the fall of Lucifer, when the brightest of God’s angels fell and became the devil, and moving through examples of the operation of heavenly and hellish beings in medieval scriptural retellings, saints’ lives, and poems.

    22.02  Angels and Demons: the Bible and the back story

    01.03   Old English accounts of the fall: Genesis B

    08.03  The Fall of the Angels in medieval drama

    15.03  Angel of the Annunciation, Angel of the Crucifixion: The Dream of the Rood

    22.03  Mary and the Angels: The N Town Mary Play

    29.03  Devils and Churchmen: The Friar’s Tale

    05.04  Guardian Angels: The Second Nun’s Tale

    12.04  The Harrowing of Hell

    19.04   EASTER VAC

    26.04  The World, the Flesh and the Devil: tempting St John of Beverley

    03.05  Protestant Angels, Protestant Demons: Milton’s Paradise Lost

    10.05  20th Century Angels on Film: It’s a Wonderful Life, The Preacher’s Wife

    17.05  Conclusions

    31.05  EXAM

    Lernziele
    • Knowledge of basic grammar of Old and Middle English language
    • Training in reading Middle English
    • Basic understanding of medieval theological language
    • Understanding of the changing role of angelic and demonic figures in discussing human experience in Old and Middle English literature
    • Appreciation of importance of medieval language of the supernatural in early modern and modern literature
    Soft Skills Ja
    ausserhalb des Bereichs Ja
    BeNeFri Nein
    Mobilität Ja
    UniPop Nein
  • Einzeltermine und Räume
    Datum Zeit Art der Unterrichtseinheit Ort
    22.02.2022 15:15 - 17:00 Kurs MIS 03, Raum 3100C
    01.03.2022 15:15 - 17:00 Kurs MIS 03, Raum 3100C
    08.03.2022 15:15 - 17:00 Kurs MIS 03, Raum 3100C
    15.03.2022 15:15 - 17:00 Kurs MIS 03, Raum 3100C
    22.03.2022 15:15 - 17:00 Kurs MIS 03, Raum 3100C
    29.03.2022 15:15 - 17:00 Kurs MIS 03, Raum 3100C
    05.04.2022 15:15 - 17:00 Kurs MIS 03, Raum 3100C
    12.04.2022 15:15 - 17:00 Kurs MIS 03, Raum 3100C
    26.04.2022 15:15 - 17:00 Kurs MIS 03, Raum 3100C
    03.05.2022 15:15 - 17:00 Kurs MIS 03, Raum 3100C
    10.05.2022 15:15 - 17:00 Kurs MIS 03, Raum 3100C
    17.05.2022 15:15 - 17:00 Kurs MIS 03, Raum 3100C
    24.05.2022 15:15 - 17:00 Kurs MIS 03, Raum 3100C
    31.05.2022 15:15 - 17:00 Kurs MIS 03, Raum 3100C
  • Leistungskontrolle

    Prüfung - SP-2022, Sommersession 2022

    Bewertungsmodus Nach Note, Nach bestanden/nicht bestanden

    Prüfung - SP-2022, Herbstsession 2022

    Bewertungsmodus Nach Note, Nach bestanden/nicht bestanden

    Prüfung - SA-2022, Wintersession 2023

    Bewertungsmodus Nach Note, Nach bestanden/nicht bestanden

    Prüfung - SP-2023, Sommersession 2023

    Bewertungsmodus Nach Note, Nach bestanden/nicht bestanden

    Prüfung - SP-2023, Herbstsession 2023

    Bewertungsmodus Nach Note, Nach bestanden/nicht bestanden
  • Zuordnung
    Zählt für die folgenden Studienpläne:
    Englische Sprache und Literatur 120
    Version: SA15_BA_ang_V02
    Module Four: Theory and Texts

    Englische Sprache und Literatur 30 [MA]
    Version: SA15_MA_P2_ang_V01
    Module 2minor: English Philology

    Englische Sprache und Literatur 60
    Version: SA15_BA_ang_V01
    Theory and Texte or Culture and Identity > Module Four: Theory and Texts

    Englische Sprache und Literatur 90 [MA]
    Version: SA17_MA_PA_ang_V01
    Module 5 Bereiche > Mdoule 2: English Philology

    Ergänzende Lehrveranstaltungen in phil.
    Version: ens_compl_lettres

    Erziehungswissenschaften 120
    Version: SA20_BA_bil_v01
    Variante A > BE1.8a-B Compétences transversales

    Erziehungswissenschaften 120
    Version: SA14_BA_fr_v02
    CTC / BS1.8-F

    Français 120
    Version: SA16_BA_fr_V04
    Module 8 - CTC

    Germanistik 120
    Version: SA16_BA_dt_V02
    Soft Skills
    Germanistische Mediävistik - Aufbaumodul

    Germanistik 30 [MA]
    Version: SA16_MA_P2_dt_V02
    Germanistische Mediävistik 5

    Germanistik 90 [MA]
    Version: SA16_MA_PA_dt_V02
    Germanistische Mediävistik 2
    Germanistische Mediävistik 5

    Geschichte 120
    Version: SA16_BA_bi_v01
    CTC > Soft skills 12

    Geschichte 120
    Version: SA16_BA_bi_v02
    CTC > Soft skills 12

    Italienisch 120
    Version: SA15_BA_ita_V01
    Soft Skills

    Italienisch 120
    Version: SA15_BA_ital_V02
    Soft Skills

    Kunstgeschichte 120
    Version: SA14_BA_120_bi_v03
    Grundpfeiler > Modul 05 / Soft skills

    Kunstgeschichte 120
    Version: SA14_BA_120_bi_v02
    Grundpfeiler > Modul 05 / Soft skills

    Kunstgeschichte 120
    Version: SA14_BA_120_bi_v01
    Grundpfeiler > Modul 05 / Soft skills

    Mediävistik 30 [MA]
    Version: SA21_MA_P2_de_fr_V01
    Modul VI: English Philology

    Mediävistik 30 [MA]
    Version: SA11_MA_P2_fr_de_V01
    Variante B > Études médiévales - Variante B

    Osteuropastudien 120
    Version: SA13_BA_bi_v01
    CTC > Bereichübergreifende u. transversale Kompetenzen

    Osteuropastudien 120
    Version: SA13_BA_bi_v02
    CTC > Bereichübergreifende u. transversale Kompetenzen

    Philosophie 120
    Version: SA20_BA_bi_v01
    Bereichsüberegreifende und erweiternde Kompetenzen / Softskills > Soft skills 12

    Philosophie 120
    Version: SH05_BA_bi_v01
    Soft skills > Soft skills 12

    Philosophie 120
    Version: SA17_BA_bi_v02
    Bereichsüberegreifende und erweiternde Kompetenzen / Softskills > Soft skills 12

    Philosophie 120
    Version: SA17_BA_bi_v01
    Bereichsüberegreifende und erweiternde Kompetenzen / Softskills > Soft skills 12

    Philosophische Fakultät [Vorl.]
    Version: Lettres_v01

    Psychologie 180
    Version: SA19_BA_fr_de_bil_v02
    Modul 11 > M11 Soft skills

    Pädagogik / Psychologie 120
    Version: SA14_BA_fr_v02
    CTC / BP1.8-F

    Religionswissenschaft 120
    Version: SA17_BA_bi_v02
    SR-Bereichsübergreifende und komplementäre Kompetenzen CTC (SR-BA17-120)

    Slavistik 120
    Version: SA15_BA_slav_V02
    Modul 9: Bereichsübergreifende und -erweiternde Kompetenzen

    Slavistik 120
    Version: SA15_BA_slav_V01
    Modul 9: Bereichsübergreifende und -erweiternde Kompetenzen

    Sociologie 120
    Version: SA17_BA_fr_v02
    Compétences transversales complémentaires

    Sociologie 120
    Version: SA17_BA_bil_fr_v02
    Compétences transversales complémentaires

    Sozialanthropologie 120
    Version: SA17_BA_bi_v02
    Bereichübergreifende u. transversale Kompetenzen

    Spanisch 120
    Version: SA16_BA_esp_V02
    M7 - Competencias transversales (CTC)