Master lecture Comparing Media Landscapes

  • Unterricht

    Details

    Fakultät Wirtschafts- und Sozialwissenschaftliche Fakultät
    Bereich Kommunikationswissenschaft und Medienforschung
    Code UE-EKM.00598
    Sprachen Englisch
    Art der Unterrichtseinheit Vorlesung
    Kursus Master
    Semester SA-2019

    Zeitplan und Räume

    Vorlesungszeiten Donnerstag 10:15 - 12:00, Wöchentlich, PER 21, Raum C230
    Stunden pro Woche 2

    Unterricht

    Verantwortliche
    Dozenten-innen
    Assistenten
    Beschreibung The term media landscape refers to the distinctive features of the media in any given country. But how can we explain differences and similarities between different media landscapes? How can we explain the quality of TV programs or newspapers we watch and read? How can we explain the fact that only very few successful private television stations exist in small states like Switzerland but so many strong TV companies in bigger neighboring countries? To modify Bill Clinton’s famous dictum: “It’s the structures, stupid!”. Media structures go a long way towards explaining media performance. Comparative analyses of media landscapes are essential to better understand the conditions under which media content is produced. This lecture serves as an introduction and immersion into comparative media and communication research. It not only offers an overview of comparatives approaches in various research fields but also focuses on research in different world regions.
    Lernziele

    1) You will become acquainted with basic theoretical and methodological approaches for analyzing media and communication in a comparative perspective.

    2) You will gain an overview of relevant and topical research comparing various aspects of media landscapes and of media and communication research in different world regions.

    3) You will be able to critically assess existing studies and to discuss their contribution to communication research and practice.

    Bemerkungen

    Leistungsnachweis: Aktive Beteiligung an Übungen und Diskussionen; Verfassen eines Essays (7 Seiten) zu einem Vorlesungsthema nach Wahl

    Soft Skill Studierende und Erasmus zugelassen

    Soft Skills
    Ja
    ausserhalb des Bereichs
    Nein
    BeNeFri
    Ja
    Mobilität
    Ja
    UniPop
    Nein

    Dokument

    Bibliographie A reader will be available at the beginning of the semester.
  • Einzeltermine und Räume
    Datum Zeit Art der Unterrichtseinheit Ort
    19.09.2019 10:15 - 12:00 Kurs PER 21, Raum C230
    26.09.2019 10:15 - 12:00 Kurs PER 21, Raum C230
    03.10.2019 10:15 - 12:00 Kurs PER 21, Raum C230
    10.10.2019 10:15 - 12:00 Kurs PER 21, Raum C230
    17.10.2019 10:15 - 12:00 Kurs PER 21, Raum C230
    24.10.2019 10:15 - 12:00 Kurs PER 21, Raum C230
    31.10.2019 10:15 - 12:00 Kurs PER 21, Raum C230
    07.11.2019 10:15 - 12:00 Kurs PER 21, Raum C230
    14.11.2019 10:15 - 12:00 Kurs PER 21, Raum C230
    21.11.2019 10:15 - 12:00 Kurs PER 21, Raum C230
    28.11.2019 10:15 - 12:00 Kurs PER 21, Raum C230
    05.12.2019 10:15 - 12:00 Kurs PER 21, Raum C230
    12.12.2019 10:15 - 12:00 Kurs PER 21, Raum C230
    19.12.2019 10:15 - 12:00 Kurs PER 21, Raum C230
  • Leistungskontrolle

    Fortlaufende Evaluation - SA-2019, Wintersession 2020

    Bewertungsmodus Nach Note
    Beschreibung

    Essay/Paper

    No retake exam

  • Zuordnung
    Zählt für die folgenden Studienpläne:
    Accounting and Finance 90 ECTS [MA]
    Version: 2017/SA_v01
    Kurse: min. 63 ECTS > Maximal 18 ECTS können frei in diesen Modulen oder in allen Masterkursen der Fakultät gewählt werden (bis zu 9 ECTS können durch Kurse aus allen Masterprogrammen der Universität erworben werden) > SES-Wahlangebot auf Master-Stufe

    Betriebswirtschaftslehre 30 [MA]
    Version: 2020/SA_V01
    Zu belegende Wahlkurse: Masterkurse der Wirtschafts- und Sozialwissenschaftlichen Fakultät > SES-Wahlangebot auf Master-Stufe

    Betriebswirtschaftslehre 90 ECTS [MA]
    Version: 2017/SA_v01
    Kurse: mind. 63 ECTS > Wahlkurse: max. 18 ECTS > SES-Wahlangebot auf Master-Stufe

    Betriebswirtschaftslehre 90 ECTS [MA] - SA/2020
    Version: 2020/SA-v01
    Kurse: mind. 63 ECTS > Wahlkurse: max. 18 ECTS > SES-Wahlangebot auf Master-Stufe

    Business Communication - Betriebswirtschaftslehre 90 ECTS [MA]
    Version: 2020/SA_V01
    Kurse - 60 ECTS > Gewählte Option > Betriebswirtschaftslehre > 6 crédits ECTS peuvent être crédités pour des cours de Master de la Faculté des sciences économiques et sociales qui ne font pas partie intégrante de l’un des modules à choix ci-dessus > SES-Wahlangebot auf Master-Stufe
    Kurse - 60 ECTS > Communication > Deux Cours et séminaires au choix 6 ECTS > Cours et séminaires au choix de la Faculté des SES

    Business Communication - Ethik und Volkswirtschaftslehre 90 ECTS [MA]
    Version: SP 2017 ETHIQUE
    Kurse - 60 ECTS > Communication > Cours et séminaires au choix: Au choix deux des enseignements suivants à 3 ECTS > Cours et séminaires au choix de la Faculté des SES

    Business Communication - Volkswirtschaftslehre 90 ECTS [MA]
    Version: SP 2017 ECO 2015
    Kurse > Communication > Cours et séminaires au choix: Au choix deux des enseignements suivants à 3 ECTS > Cours et séminaires au choix de la Faculté des SES

    Business Communication - Wirtschaftsinformatik 90 ECTS [MA]
    Version: 2020/SA_V01
    Kurse - 60 ECTS > Communication > Deux Cours et séminaires au choix 6 ECTS > Cours et séminaires au choix de la Faculté des SES

    Ergänzende Lehrversanstaltungen in SES
    Version: ens_compl_ses
    MA-Kursangebot für Mobilitätstudierende

    Europastudien 30 [MA]
    Version: SA14_MA_PS_bil_v01
    Wirtschaftliche, politische und soziale Problemfelder in Europa > Modul "Wirtschaft" (Option A)

    European Business 90 ECTS [MA]
    Version: 2017/SA_v01
    Courses - 63 ECTS > Additional courses: Any Master courses of the Faculty of Economics and Social Sciences, as well as maximum 9 ECTS from all Master programmes of the University. > SES-Wahlangebot auf Master-Stufe

    Germanistik 120
    Version: SA16_BA_dt_V02
    Soft Skills

    International and European Business 90 [MA]
    Version: 2020/SA-v01
    Courses > Additional courses: Any Master courses of the Faculty of Economics and Social Sciences, as well as maximum 9 ECTS from all Master programmes of the University. > SES-Wahlangebot auf Master-Stufe

    Kommunikationswissenschaft und Medienforschung 90 ECTS [MA]
    Version: 2015
    Kurse - 60 ECTS > Inter- and Transdisciplinary Perspectives > SES-Wahlangebot auf Master-Stufe
    Kurse - 60 ECTS > Basismodul «Theories, Methods and Research Fields»

    Masternebenfach: Kommunikationswissenschaft und Medienforschung
    Version: 2015
    Kurse > Vorlesung "Comparing Media Landscapes" (HS)

    Volkswirtschaftslehre 90 ECTS [MA]
    Version: 2017/SA_v01
    Kurse - 63 ECTS > Maximal 15 ECTS können aus allen Modulen oder unter allen Master-Kursen der Fakultät gewählt werden. > SES-Wahlangebot auf Master-Stufe

    Wirtschafts- und Sozialwissenschaften
    Version: 2018/SP_v01 ses_BeNeFri
    Kurse > MA -Kursangebot für BeNeFristudierende