Seminar: Metaphors

  • Unterricht

    Details

    Fakultät Philosophische Fakultät
    Bereich Englisch
    Code UE-L06.00979
    Sprachen Englisch
    Art der Unterrichtseinheit Seminar
    Kursus Master
    Semester SP-2020

    Zeitplan und Räume

    Vorlesungszeiten Donnerstag 13:15 - 15:00, Wöchentlich (Frühlingssemester)

    Unterricht

    Dozenten-innen
    • Maillat Didier
    Beschreibung

    In this seminar, we will investigate a supposedly rare, or artificial, arguably artistic and exceptional use of the English language: metaphoric uses (aka figurative language). This seminar will demonstrate that despite a widely held view, metaphors are not special uses but that they offer a unique insight into fundamental aspects of the human mind. Using a double approach based on cognitive linguistics and pragmatics, we will argue that metaphors are surface forms of deeper cognitive processes. We will also see that they do not differ qualitatively from non-figurative uses. Students will also become acquainted with experimental investigations of metaphor comprehension.

    Lernziele

    -          methodological and practical approach to carrying empirical research with linguistic data in English

    -          theoretical and methodological tools used to investigate the relation between cognition and figurative language

    -          understanding of fundamental processes governing the interpretation of English figurative expressions.

    -          knowledge of the current relevant issues in the field

    -          critical evaluation of scientific papers

    Soft Skills Nein
    ausserhalb des Bereichs Ja
    BeNeFri Nein
    Mobilität Nein
    UniPop Nein

    Dokument

    Bibliographie

    A bibliography and a list of assigned readings will be made available in the first week of the semester. Introductory textbooks to cognitive linguistics and pragmatics would give students a head start to these questions: Croft & Cruse, Cognitive linguistics, CUP 2004; Birner, Introduction to Pragmatics, Wiley, 2012; Clark, Relevance Theory, CUP, 2013.

  • Einzeltermine und Räume
    Datum Zeit Art der Unterrichtseinheit Ort
    20.02.2020 13:15 - 15:00 Kurs MIS 02, Raum 2120
    27.02.2020 13:15 - 15:00 Kurs MIS 02, Raum 2120
    05.03.2020 13:15 - 15:00 Kurs MIS 02, Raum 2120
    12.03.2020 13:15 - 15:00 Kurs MIS 02, Raum 2120
    19.03.2020 13:15 - 15:00 Kurs MIS 02, Raum 2120
    26.03.2020 13:15 - 15:00 Kurs MIS 02, Raum 2120
    02.04.2020 13:15 - 15:00 Kurs MIS 02, Raum 2120
    09.04.2020 13:15 - 15:00 Kurs MIS 02, Raum 2120
    23.04.2020 13:15 - 15:00 Kurs MIS 02, Raum 2120
    30.04.2020 13:15 - 15:00 Kurs MIS 02, Raum 2120
    07.05.2020 13:15 - 15:00 Kurs MIS 02, Raum 2120
    14.05.2020 13:15 - 15:00 Kurs MIS 02, Raum 2120
    28.05.2020 13:15 - 15:00 Kurs MIS 02, Raum 2120
  • Leistungskontrolle

    Seminar - Ausserhalb der Prüfungssession

    Bewertungsmodus Nach Note, Nach bestanden/nicht bestanden
  • Zuordnung
    Zählt für die folgenden Studienpläne:
    Englische Sprache und Literatur 30 [MA]
    Version: SA15_MA_P2_ang_V01
    Module 1minor: English Linguistics

    Englische Sprache und Literatur 90 [MA]
    Version: SA17_MA_PA_ang_V01
    Module 5 Bereiche > Module 1: English Linguistics
    Komplementärmodul > Module 6: Complementary Module

    Europastudien 30 [MA]
    Version: SA14_MA_PS_bil_v01
    Europäischer Kulturraum > Modul "Literatur und Sprachen" (Option B)

    Mehrsprachigkeitsforschung 90 [MA]
    Version: SA14_MA_PA_bil_V02
    Orientierungsmodul: Problemfelder und Theorien