Wissenschaftstheorie der Erziehungswissenschaften

  • Unterricht

    Details

    Fakultät Philosophische Fakultät
    Bereich Erziehungswissenschaften
    Code UE-L23.00580
    Sprachen Englisch
    Art der Unterrichtseinheit Seminar
    Kursus Bachelor
    Semester SP-2021

    Zeitplan und Räume

    Vorlesungszeiten Mittwoch 15:15 - 17:00, Wöchentlich (Frühlingssemester)

    Unterricht

    Verantwortliche
    • Magno Cathryn Susan
    Dozenten-innen
    • Magno Cathryn Susan
    Beschreibung

    International legal frameworks undergird the righttoeducation across the globe, yet questions regarding human rights through andineducation are less clear and are arguably less present in schools and classrooms.  In this course, legal frameworks pertaining to human rights education and activism will be presented and discussed and pedagogical models/philosophies of existing human rights curricula and programs will be introduced.  Debates regarding cultural relativism and special topics such as gender and migration will be covered. 

    Lernziele

    At the end of this course, students will be able to : 1) describe key international human rights laws, 2) identify key thinkers in the field of human rights education, and 3) analyze pedagogical content and processes particular to human rights education. 

    Bemerkungen

    First day of course: 24.02.2021

    COVID-19 note: Due to the ongoing pandemic, the course is planned in a hybrid manner, partially by distance and partially in presence.  University policies will be followed and these policies may change at any time.  Please check Moodle for specific information on each lecture date and up-to-date announcements.

    Soft Skills Nein
    ausserhalb des Bereichs Nein
    BeNeFri Ja
    Mobilität Nein
    UniPop Nein

    Dokument

    Bibliographie

    Literature for this class will be comprised of book chapters, scholarly articles, institutional reports, films, etc..  They will be available electronically on Moodle or in the PSPE library.  Sample readings include :

    Galtung, J. (1990). Cultural violence.  Journal of Peace Research 27(3), 291-305.

    Bajaj, M. (2011). Human Rights Education: Ideology, Location, and Approaches. Human Rights Quarterly. 33, 481-508.

    Compasito Childrens’ Rights Handbook: https://www.compasito-zmrb.ch/compasito/grundlagen/kinderrechte/index.html

  • Einzeltermine und Räume
    Datum Zeit Art der Unterrichtseinheit Ort
    24.02.2021 15:15 - 17:00 Kurs RM 02, Raum S-1.133
    03.03.2021 15:15 - 17:00 Kurs RM 02, Raum S-1.133
    10.03.2021 15:15 - 17:00 Kurs RM 02, Raum S-1.133
    17.03.2021 15:15 - 17:00 Kurs RM 02, Raum S-1.133
    24.03.2021 15:15 - 17:00 Kurs RM 02, Raum S-1.133
    31.03.2021 15:15 - 17:00 Kurs RM 02, Raum S-1.133
    14.04.2021 15:15 - 17:00 Kurs RM 02, Raum S-1.133
    21.04.2021 15:15 - 17:00 Kurs RM 02, Raum S-1.133
    28.04.2021 15:15 - 17:00 Kurs RM 02, Raum S-1.133
    05.05.2021 15:15 - 17:00 Kurs RM 02, Raum S-1.133
    12.05.2021 15:15 - 17:00 Kurs RM 02, Raum S-1.133
    19.05.2021 15:15 - 17:00 Kurs RM 02, Raum S-1.133
    26.05.2021 15:15 - 17:00 Kurs RM 02, Raum S-1.133
    02.06.2021 15:15 - 17:00 Kurs RM 02, Raum S-1.133
  • Leistungskontrolle

    Prüfung - SP-2021, Sommersession 2021

    Bewertungsmodus Nach Note, Nach bestanden/nicht bestanden

    Prüfung - SP-2021, Herbstsession 2021

    Bewertungsmodus Nach Note, Nach bestanden/nicht bestanden

    Prüfung - SA-2021, Wintersession 2022

    Bewertungsmodus Nach Note, Nach bestanden/nicht bestanden

    Prüfung - SP-2022, Sommersession 2022

    Bewertungsmodus Nach Note, Nach bestanden/nicht bestanden
  • Zuordnung
    Zählt für die folgenden Studienpläne:
    Deutsch und Französisch: Zweisprachigkeit und Kulturkontakt 180
    Version: SA23_BA180_de_fr_V01
    Softskills

    Englische Sprache und Literatur 120
    Version: SA15_BA_ang_V02
    Module Nine: Soft Skills

    Ergänzende Lehrveranstaltungen in phil.
    Version: ens_compl_lettres

    Erziehungswissenschaften 120
    Version: SA20_BA_de_v01
    BE1.2-D Einführung in das wissenschaftliche Arbeiten

    Erziehungswissenschaften 120
    Version: SA14_BA_fr_v02
    Fondements des sciences de l'éducation / BS1.1-F

    Erziehungswissenschaften 120
    Version: SA20_BA_bil_v01
    Variante A > BE1.2a-B Einführung in das wissenschaftliche Arbeiten

    Erziehungswissenschaften 30 [MA]
    Version: SA15_MA_PS_fr_v01
    Expertise et accompagnement pédagogiques / MEAP-F

    Erziehungswissenschaften 60
    Version: SA14_BA_fr_v01
    Fondements des sciences de l'éducation / BS2.1-F

    Erziehungswissenschaften 60
    Version: SA20_BA_bil_v01
    BE2.2-B Einführung in das wissenschaftliche Arbeiten

    Erziehungswissenschaften 60
    Version: SA20_BA_de_v01
    BE2.2-D Einführung in das wissenschaftliche Arbeiten

    Erziehungswissenschaften 90 [MA]
    Version: SA14_PA_VP_bil_v02
    Modulen Fr und De > Modules Fr > Expertise et accompagnement pédagogiques / MEAP-F

    Erziehungswissenschaften 90 [MA]
    Version: SA15_MA_PA_fr_v01
    Modules à choix > Expertise et accompagnement pédagogiques / MEAP-F

    Français 120
    Version: SA16_BA_fr_V04
    Module 8 - CTC

    Germanistik 120
    Version: SA23_BA_de_v01
    Soft Skills

    Germanistik 120
    Version: SA16_BA_dt_V02
    Soft Skills

    Kunstgeschichte 120
    Version: SA23_BA_120_bi_v01
    Profile > Kunstgeschichte > Modul 10: Soft Skills
    Profile > Archäologie > Archäologie > Modul 10: Soft Skills

    Kunstgeschichte 120
    Version: SA14_BA_120_bi_v01
    Grundpfeiler > Modul 05 / Soft skills

    Kunstgeschichte 120
    Version: SA14_BA_120_bi_v02
    Grundpfeiler > Modul 05 / Soft skills

    Kunstgeschichte 120
    Version: SA14_BA_120_bi_v03
    Grundpfeiler > Modul 05 / Soft skills

    Philosophie 120
    Version: SA17_BA_bi_v01
    Bereichsüberegreifende und erweiternde Kompetenzen / Softskills > Soft skills 12

    Philosophie 120
    Version: SH05_BA_bi_v01
    Soft skills > Soft skills 12

    Philosophie 120
    Version: SA17_BA_bi_v02
    Bereichsüberegreifende und erweiternde Kompetenzen / Softskills > Soft skills 12

    Philosophie 120
    Version: SA20_BA_bi_v01
    Bereichsüberegreifende und erweiternde Kompetenzen / Softskills > Soft skills 12

    Philosophische Fakultät [Vorl.]
    Version: Lettres_v01

    Psychologie 180
    Version: SA19_BA_fr_de_bil_v02
    Modul 11 > M11 Soft skills

    Pädagogik / Psychologie 120
    Version: SA20_BA_de_v01
    BP1.3-D Einführung in das wissenschaftliche Arbeiten

    Pädagogik / Psychologie 120
    Version: SA20_BA_bil_v01
    BP1.1-B Fondements des sciences de l'éducation

    Pädagogik / Psychologie 60
    Version: SA20_BA_bil_v01
    Zweisprachig Variante A > BP2.1a-B Fondements des sciences de l'éducation
    Zweisprachig Variante B > BP2.4b-B Themenbereiche der Erziehungswissenschaften

    Pädagogik / Psychologie 60
    Version: SA20_BA_de_v01
    BP2.4-D Themenbereiche der Erziehungswissenschaften

    Pädagogische Bildung LDM 60
    Version: SA22_LDM_de_bil-v01
    2 Unterrichtsfächer > M1 Erziehungswissenschaften und Allgemeine Didaktik
    1 Unterrichtsfach > M1 Erziehungswissenschaften und Allgemeine Didaktik

    Slavistik 120
    Version: SA15_BA_slav_V01
    Modul 9: Bereichsübergreifende und -erweiternde Kompetenzen

    Slavistik 120
    Version: SA15_BA_slav_V02
    Modul 9: Bereichsübergreifende und -erweiternde Kompetenzen

    Sozialarbeit und Sozialpolitik 120
    Version: SA21_BA_de_v01
    BAsasp09 - Softskills

    Sozialarbeit und Sozialpolitik 120
    Version: SA21_BA_bil_de_v01
    BAsasp09 - Softskills