Relevant concepts and topics for the psychological practice with sexual minority clients

  • Unterricht

    Details

    Fakultät Philosophische Fakultät
    Bereich Psychologie
    Code UE-L25.00773
    Sprachen Englisch
    Art der Unterrichtseinheit Seminar
    Kursus Master
    Semester SP-2021

    Zeitplan und Räume

    Vorlesungszeiten Mittwoch 15:15 - 17:00, Wöchentlich (Frühlingssemester)

    Unterricht

    Dozenten-innen
    • Meuwly Nathalie
    Beschreibung

    The seminar aims to give an overview of concepts and topics, which are relevant in psychological practice with sexual minority clients. Several studies have shown that individuals with a lesbian, gay, bisexual or other non-heterosexual identity are at higher risk for mental health problems and suicidality. This link has also been shown for young men in Switzerland (Wang et al., 2013). One possible framework to understand these findings is the minority stress model (Meyer, 2003): Being part of a minority group is related to accumulated stressors (such as prejudice and discrimination), while adaptive coping strategies and/or social support buffer these effects on mental health. We will also reflect developmental challenges in the light of sexual minority individuals such as youth, identity, romantic relationships, and parenthood.

    Please enroll one day before our first meeting (24.02.2021) and I will email you the code for the MS-teams class.

    Lernziele

    1) Expanding your lens of diversity: Main stream psychology is based on heterosexual (and cis-) individuals

    2) Understanding the context and cohort effects of homosexuality

    3) Understanding the impact of prejudice and stigma for minority groups (minority stress)

    4) Developing a strong scientific background to understand developmental challenges, but also the possibilities of growth and resilience in  sexual minority individuals

    5) Getting to know key points of Gay Affirmative Psychotherapy

    Soft Skills Nein
    ausserhalb des Bereichs Ja
    BeNeFri Nein
    Mobilität Nein
    UniPop Nein
  • Einzeltermine und Räume
    Datum Zeit Art der Unterrichtseinheit Ort
    24.02.2021 15:15 - 17:00 Kurs RM 01, Raum C-0.104
    03.03.2021 15:15 - 17:00 Kurs RM 01, Raum C-0.104
    10.03.2021 15:15 - 17:00 Kurs RM 01, Raum C-0.104
    17.03.2021 15:15 - 17:00 Kurs RM 01, Raum C-0.104
    24.03.2021 15:15 - 17:00 Kurs RM 01, Raum C-0.104
    31.03.2021 15:15 - 17:00 Kurs RM 01, Raum C-0.104
    14.04.2021 15:15 - 17:00 Kurs RM 01, Raum C-0.104
    21.04.2021 15:15 - 17:00 Kurs RM 01, Raum C-0.104
    28.04.2021 15:15 - 17:00 Kurs RM 01, Raum C-0.104
    05.05.2021 15:15 - 17:00 Kurs RM 01, Raum C-0.104
    12.05.2021 15:15 - 17:00 Kurs RM 01, Raum C-0.104
    19.05.2021 15:15 - 17:00 Kurs RM 01, Raum C-0.104
    26.05.2021 15:15 - 17:00 Kurs RM 01, Raum C-0.104
    02.06.2021 15:15 - 17:00 Kurs RM 01, Raum C-0.104
  • Leistungskontrolle

    Schriftliche Prüfung - SP-2021, Sommersession 2021

    Bewertungsmodus Nach Note

    Schriftliche Prüfung - SP-2021, Herbstsession 2021

    Bewertungsmodus Nach Note

    Schriftliche Prüfung - SA-2021, Wintersession 2022

    Bewertungsmodus Nach Note

    Schriftliche Prüfung - SP-2022, Sommersession 2022

    Bewertungsmodus Nach Note
  • Zuordnung
    Zählt für die folgenden Studienpläne:
    Familien-, Kinder- und Jugendstudien 90 [MA]
    Version: SA15_MA_PA_bil_V01
    Psychologie / Erziehungswissenschaften
    Wahlmodul > Familie

    Psychologie 30 [MA]
    Version: SA18_MA_P2_fr_de_bil_v01
    Spezialisierungsmodule > Klinische Psychologie und Gesundheitspsychologie > Methoden und Anwendungen in Klinischer Psychologie und Familienpsychologie (CLIN A)

    Pädagogik / Psychologie 30 [MA]
    Version: SA15_MA_P2_fr_v01
    Psychologie [MP-F]

    Pädagogik / Psychologie 90 [MA]
    Version: SA15_MA_PA_fr_v01
    Psychologie clinique et santé [MPCS-F]