Referendum and election campaigns in hybrid media systems

  • Unterricht

    Details

    Fakultät Wirtschafts- und Sozialwissenschaftliche Fakultät
    Bereich Kommunikationswissenschaft und Medienforschung
    Code UE-EKM.01174
    Sprachen Englisch
    Art der Unterrichtseinheit Vorlesung
    Kursus Master
    Semester SP-2021

    Zeitplan und Räume

    Vorlesungszeiten Donnerstag 10:15 - 12:00, Wöchentlich
    Stunden pro Woche 2

    Unterricht

    Dozenten-innen
    Beschreibung

    Are election campaigns becoming devoid of substance? Are political actors in referendum campaigns increasingly conducting “negative campaigning” – if so, when and why? Have social media replaced traditional media as agenda-setters?
    Those exemplary questions focus on the relationship between media and politics in particularly crucial moments or “hot phases” of democratic processes. In this MA lecture, we will first discuss the different normative expectations towards how political campaigns in general should be conducted and what role the news media in particular should play.
    Second, the lecture will address empirical studies which shed light on how referendum and election campaigns have changed over time and how and why they differ among countries. Particular attention will be paid to macro-level factors which shape the increasingly “hybrid” media systems.

    Lernziele

    You will gain basic knowledge about the function and the transformation of political communication in the interplay of media and politics during special phases, i.e. referendum and election campaigns.
    You will get an understanding which factors shape news coverage about referendum and election campaigns.
    You will be able to contextualize current phenomena and explain them with theories and critically assess existing studies.

    Soft Skills
    Nein
    ausserhalb des Bereichs
    Nein
    BeNeFri
    Nein
    Mobilität
    Nein
    UniPop
    Nein
  • Einzeltermine und Räume
    Datum Zeit Art der Unterrichtseinheit Ort
    25.02.2021 10:15 - 12:00 Kurs PER 21, Raum D230
    04.03.2021 10:15 - 12:00 Kurs PER 21, Raum D230
    11.03.2021 10:15 - 12:00 Kurs PER 21, Raum D230
    18.03.2021 10:15 - 12:00 Kurs PER 21, Raum D230
    25.03.2021 10:15 - 12:00 Kurs PER 21, Raum D230
    01.04.2021 10:15 - 12:00 Kurs PER 21, Raum D230
    15.04.2021 10:15 - 12:00 Kurs PER 21, Raum D230
    22.04.2021 10:15 - 12:00 Kurs PER 21, Raum D230
    29.04.2021 10:15 - 12:00 Kurs PER 21, Raum D230
    06.05.2021 10:15 - 12:00 Kurs PER 21, Raum D230
    20.05.2021 10:15 - 12:00 Kurs PER 21, Raum D230
    27.05.2021 10:15 - 12:00 Kurs PER 21, Raum D230
  • Leistungskontrolle

    Schriftliche Prüfung - SP-2021, Sommersession 2021

    Datum 16.06.2021 11:00 - 12:00
    Bewertungsmodus Nach Note
    Beschreibung

    Written exam at the end of the semester (60 minutes)

    Schriftliche Prüfung - SP-2021, Wiederholungssession 2021

    Datum 02.09.2021 11:00 - 12:00
    Bewertungsmodus Nach Note
    Beschreibung

    Written exam at the end of the semester (60 minutes)

  • Zuordnung
    Zählt für die folgenden Studienpläne:
    Accounting and Finance 90 [MA]
    Version: 2021/SA_V01
    Kurse > Cours à option dans tous les cours de Master de l'université > SES Masterkurse Angebot

    Betriebswirtschaftslehre 90 ECTS [MA]
    Version: 2017/SA_v01
    Kurse: mind. 63 ECTS > Wahlkurse: max. 18 ECTS > SES Masterkurse Angebot
    Kurse: mind. 63 ECTS > 3 Modulen von 12 ECTS min. jedes > MAR: Marketing

    Business Communication - Ethik und Volkswirtschaftslehre 90 ECTS [MA]
    Version: SP 2017 ETHIQUE
    Kurse - 60 ECTS > Communication > Cours et séminaires au choix: Au choix deux des enseignements suivants à 3 ECTS > Cours et séminaires au choix de la Faculté des SES

    Business Communication - Wirtschaftsinformatik 90 ECTS [MA]
    Version: 2020/SA_V01
    Kurse - 60 ECTS > Communication > Deux Cours et séminaires au choix 6 ECTS > Cours et séminaires au choix de la Faculté des SES
    Kurse - 60 ECTS > Optionsgruppe > Wirtschaftsinformatik > Kurse > Module Betriebswirtschaftslehre > MAR: Marketing

    Ergänzende Lehrversanstaltungen in SES
    Version: ens_compl_ses
    MA-Kursangebot für Mobilitätstudierende

    Europastudien 30 [MA]
    Version: SA14_MA_PS_bil_v01
    Wirtschaftliche, politische und soziale Problemfelder in Europa > Modul "Wirtschaft" (Option A)

    European Business 90 ECTS [MA]
    Version: 2017/SA_v01
    Courses - 63 ECTS > Additional courses: Any Master courses of the Faculty of Economics and Social Sciences, as well as maximum 9 ECTS from all Master programmes of the University. > SES Masterkurse Angebot
    Courses - 63 ECTS > Modules - Min one extra module with 12 ECTS > One complete module taken from the following list > MAR: Marketing

    Kommunikationswissenschaft und Medienforschung 90 ECTS [MA]
    Version: 2015
    Kurse - 60 ECTS > Modul A «Media, Politics and the Economy» Modul
    Kurse - 60 ECTS > Inter- and Transdisciplinary Perspectives > SES Masterkurse Angebot

    MA - Betriebswirtschaftslehre 30 [MA]
    Version: 2020/SA_V01
    Zu belegende Wahlkurse: Masterkurse der Wirtschafts- und Sozialwissenschaftlichen Fakultät > SES Masterkurse Angebot
    Es müssen zwei der folgenden aufgeführten Wahlmodule belegt werden > MAR: Marketing

    MA - Betriebswirtschaftslehre 90 ECTS [MA] - SA/2021
    Version: 2021/SA_V01
    Kurse: mind. 72 ECTS > Wahlkurse: max. 18 ECTS > SES Masterkurse Angebot
    Kurse: mind. 72 ECTS > Modules - min 54 ECTS > Groupe d'élément de validation du Module MAR > MAR: Marketing

    MA - Business Communication - Betriebswirtschaftslehre 90 ECTS [MA]
    Version: 2021/SA_V01
    Kurse - 60 ECTS > Communication > Deux Cours et séminaires au choix 6 ECTS > Cours et séminaires au choix de la Faculté des SES
    Kurse - 60 ECTS > Gewählte Option > Betriebswirtschaftslehre > 30 ECTS parmi les modules : > MAR: Marketing

    MA - Business Communication - Volkswirtschaftslehre 90 ECTS [MA]
    Version: 2021/SA_V01
    Kurse > Communication > Cours et séminaires au choix: Au choix deux des enseignements suivants à 3 ECTS > Cours et séminaires au choix de la Faculté des SES

    MA - International and European Business 90 [MA]
    Version: 2021/SA_V01
    Courses > Module > One complete module taken from the following list > Groupe d'élément de validation du Module MAR > MAR: Marketing
    Courses > Additional courses: Any Master courses of the Faculty of Economics and Social Sciences, as well as maximum 9 ECTS from all Master programmes of the University. > SES Masterkurse Angebot

    MA - Kommunikation und Gesellschaft 90 ECTS [MA]
    Version: 2021/SA_V01
    Kursen - 60 ECTS > Schwerpunkten > Inter- & Transdisciplinary Perspectives > SES Masterkurse Angebot

    MA - Marketing 90 ECTS
    Version: 2021/SA_V01
    Ku > Masterwahlkurse auf der gesamten Universität > SES Masterkurse Angebot
    Ku > Groupe d'élément de validation du Module Marketing > MAR: Marketing

    MA - Volkswirtschaftslehre 90 ECTS
    Version: 2021/SA_V02
    Wahlkurse > SES Masterkurse Angebot

    Masternebenfach - Kommunikationswissenschaft und Medienforschung
    Version: 2015
    Kurse > Vorlesung "Media and Democracy" (FS) oder "Economie et stratégies des médias"
    frei wählbare ECTS-Punkte > frei wählbare ECTS-Punkte

    Masternebenfach: Wirtschaftsinformatik 30 [MA]
    Version: 2020/SA_V01
    Kurse > Module Betriebswirtschaftslehre > MAR: Marketing

    NF - Kommunikation und Gesellschaft 30 ECTS
    Version: 2021/SA_V01
    frei wählbare ECTS-Punkte > frei wählbare ECTS-Punkte

    Volkswirtschaftslehre 90 ECTS [MA]
    Version: 2017/SA_v01
    Kurse - 63 ECTS > Maximal 15 ECTS können aus allen Modulen oder unter allen Master-Kursen der Fakultät gewählt werden. > SES Masterkurse Angebot

    Wirtschafts- und Sozialwissenschaften
    Version: 2018/SP_v01 ses_BeNeFri
    Kurse > MA -Kursangebot für BeNeFristudierende

    Wirtschaftsinformatik 90 ECTS [MA] - SA/2019
    Version: 2019/SA_V01
    Kurse - min. 45 ECTS > Module Betriebswirtschaftslehre - max. 15 ECTS > MAR: Marketing

    Wirtschaftsinformatik 90 ECTS [MA] - SA/2020
    Version: 2020/SA-v01
    Kurse - min. 45 ECTS > Module Betriebswirtschaftslehre - max. 15 ECTS > MAR: Marketing