Vorlesung Mediennutzungs- und Medienwirkungsforschung

  • Teaching

    Details

    Faculty Faculty of Management, Economics and Social Sciences
    Domain Communication and Media Research
    Code UE-EKM.00037
    Languages German
    Type of lesson Lecture
    Level Bachelor
    Semester SP-2021

    Schedules and rooms

    Summary schedule Monday 13:15 - 15:00, Hebdomadaire (Spring semester)
    Hours per week 2

    Teaching

    Responsibles
    • Fahr Andreas
    Teachers
    • Fahr Andreas
    Description

    Nach einem kurzen Überblick über Umfang und Intensität aktueller Mediennutzung befasst sich der erste Teil der Vorlesung mit dem Wirkungsbegriff sowie den Grundlagen und Konzepten von Medienwirkungen (Einstellungen, Wissen, Emotionen, Motive, Verhalten etc.). Nach Diskussion von Selektions- und Nutzungsmotiven werden affektive Phänome der MNMW näher beleuchtet (z.B. Emotionen, Spannung, Unterhaltung, Beziehungen zu Medienpersonen). Hieran schliesst sich die sozialpsychologische Perspektive auf Medienwirkungen an (z.B. Flow of Communication, Diffusion, Meinungsführer). Darauf aufbauend werden gesamtgesellschaftliche Wirkungen von Massenmedien in den Blick genommen, die sich z. B. mit der Frage beschäftigen, wie die Medien die öffentliche Kommunikation bestimmen und strukturieren (agenda setting) oder sich auf die gesellschaftliche Verteilung von Wissen auswirken (Wissensklufthypothese). Ein weiter Bereich widmet sich der Frage, wie sich Gewaltdarstellungen in den Medien auswirken und, z. T. davon ausgehend, wie Medien unsere Realitätswahrnehmung beeinflussen (Kultivierungshypothese).

    Moodle Link

    Training objectives Sie erhalten einen Überblick über die wichtigen Teilgebiete der Mediennutzungs- und Medienwirkungsforschung sowie die für diese relevanten Theorien, Ansätze und Problemstellungen. Sie vertiefen eigenständig verschiedene Teilgebiete mittels empfohlener Literatur. Sie bauen Analyse- und Reflexionskompetenzen auf dem vermittelten Wissen zu den Teilgebieten auf. Sie können eigenständig und begründet Basiswissen auf aktuelle Entwicklungen und Problemstellungen der Medienlandschaft anwenden.
    Softskills Yes
    Off field No
    BeNeFri Yes
    Mobility Yes
    UniPop No
    Auditor Yes

    Documents

    Bibliography Buch; Download Folien
  • Dates and rooms
    Date Hour Type of lesson Place
    22.02.2021 13:15 - 15:00 Cours PER 21, Room A140
    01.03.2021 13:15 - 15:00 Cours PER 21, Room A140
    08.03.2021 13:15 - 15:00 Cours PER 21, Room A140
    15.03.2021 13:15 - 15:00 Cours PER 21, Room A140
    22.03.2021 13:15 - 15:00 Cours PER 21, Room A140
    29.03.2021 13:15 - 15:00 Cours PER 21, Room A140
    12.04.2021 13:15 - 15:00 Cours PER 21, Room A140
    19.04.2021 13:15 - 15:00 Cours PER 21, Room A140
    26.04.2021 13:15 - 15:00 Cours PER 21, Room A140
    03.05.2021 13:15 - 15:00 Cours PER 21, Room A140
    10.05.2021 13:15 - 15:00 Cours PER 21, Room A140
    17.05.2021 13:15 - 15:00 Cours PER 21, Room A140
    31.05.2021 13:15 - 15:00 Cours PER 21, Room A140
  • Assessments methods

    Written exam - SP-2021, Session d'été 2021

    Date 07.06.2021 14:00 - 15:00
    Assessments methods By rating
    Descriptions of Exams

    Prüfungsdauer: 60 Min.

    Written exam - SP-2021, Session de rattrapage 2021

    Date 30.08.2021 14:00 - 15:00
    Assessments methods By rating
    Descriptions of Exams

    Prüfungsdauer: 60 Min.

  • Assignment
    Valid for the following curricula:
    Medien und Informatik 50 [BSc/BA SI]
    Version: 2022_1/V_01
    BSc_SI/BA_SI, Medien und Informatik 50 ECTS, 1st-3rd years > Communication Science and Media Research > compulsory UE > SciMed BSc_SI/BA_SImandatory courses as of SA-21

    BSc in Sport Sciences and Motor Control, option Health - Performance - Research 180
    Version: 2023_1/V_01
    BSc in Sport sciences and motor control, option Health-Performance-Research, 2nd-3rd year, scientific training > BSc-SP-HPR, specific education, elective courses (since SA2018 on) > BSc in sport and motricity, option HPR, 2nd-3rd years, specific education, elective courses, FacSES (since SA2018 on)
    BSc in Sport sciences and motor control, option Health-Performance-Research, 2nd-3rd year, practical-methodolical formation > BSc-SP-HPR, elective courses, max 12 ECTS > BSc-SP-HPR, specific education, elective courses, max 12 ECTS > BSc in sport and motricity, option HPR, 2nd-3rd years, specific education, elective courses, FacSES (since SA2018 on)

    Ba - Communication Studies - 90 ECTS
    Version: 2023/SA_V01
    1st year - 36 ECTS > Effets et usages des médias et nouveaux médias / Mediennutzungs- und Medienwirkungsforschung
    2nd and 3rd year - 54 ECTS > Course - 39ECTS > Elective courses - 15 ECTS > Elective courses from DCM > Ba - Elective courses DCM > Introduction à la recherche sur les audiences et les effets des médias / Vorlesung Mediennutzungs- und Medienwirkungsforschung
    2nd and 3rd year - 54 ECTS > Course - 39ECTS > Elective courses - 15 ECTS > Elective courses of the SES Faculty > Elective BA courses SES max 4.5 > Effects and uses of media and new media
    2nd and 3rd year - 54 ECTS > Course - 39ECTS > Elective courses - 15 ECTS > Elective courses of the SES Faculty > Elective BA courses SES max 4.5

    Ba - Communication and Media Research - 120 ECTS
    Version: 2021/SA_V04
    2nd + 3rd year - 78 ECTS > Course ans Seminars - 63 ECTS

    BcBa - Kommunikationswissenschaft und Medienforschung - 60 ECTS
    Version: 2021/SA_V02
    Wahlvorlesungen - mind. 18 ECTS > Introduction à la recherche sur les audiences et les effets des médias / Vorlesung Mediennutzungs- und Medienwirkungsforschung

    BeNeFri - Sciences économiques et sociales
    Version: 2018/SP_V01_SES_BeNeFri
    Course > Bachelor course offering for BeNeFri Students > Effects and uses of media and new media
    Course > Bachelor course offering for BeNeFri Students

    Complementary learnings in SES or mobility students
    Version: ens_compl_ses
    Bachelor course offering for Mobility Students
    Bachelor course offering for Mobility Students > Effects and uses of media and new media

    Contemporary History 120
    Version: SA16_BA_de_v02
    CTC > Soft skills 12

    Contemporary History 120
    Version: SA16_BA_bi-v02
    CTC > Soft skills 12

    Contemporary History 120
    Version: SA16_BA_de_v01
    CTC > Soft skills 12

    Contemporary History 120
    Version: SA16_BA_fr_v02
    CTC > Soft skills 12

    Doc - Business Informatics
    Version: 20210713
    Elective courses > Wahlkurse UNIFR
    Elective courses > Wahlkurse UNIFR > Effects and uses of media and new media

    Doc - Economics
    Version: 2002/SA_V01
    Cours a choix > Wahlkurse UNIFR > Effects and uses of media and new media
    Cours a choix > Wahlkurse UNIFR

    Doc - Economie quantitative
    Version: 2002/SA_V01
    Cours a choix > Wahlkurse UNIFR
    Cours a choix > Wahlkurse UNIFR > Effects and uses of media and new media

    Doc - Management
    Version: 2002/SA_V01
    Cours a choix > Wahlkurse UNIFR
    Cours a choix > Wahlkurse UNIFR > Effects and uses of media and new media

    Doc - Management in Nonprofit-Organisation
    Version: 2002/SA_V01_60ECTS Théoriques
    Elective courses > Wahlkurse UNIFR
    Elective courses > Wahlkurse UNIFR > Effects and uses of media and new media

    Doc - Sciences sociales
    Version: 2002/SA_V01
    Cours a choix > Wahlkurse UNIFR
    Cours a choix > Wahlkurse UNIFR > Effects and uses of media and new media

    Doc - Sciences économiques et sociales
    Version: 2002/SA_V01
    Cours a choix > Wahlkurse UNIFR
    Cours a choix > Wahlkurse UNIFR > Effects and uses of media and new media

    Education / Psychology 120
    Version: SA14_BA_fr_v02
    CTC / BP1.8-F

    Education / Psychology 120
    Version: SA20_BA_de_v01
    BP1.7-D Bereichsübergreifende Kompetenzen

    Education / Psychology 120
    Version: SA20_BA_bil_v01
    BP1.7-B Bereichsübergreifende Kompetenzen / Compétences transversales

    Educational Sciences 120
    Version: SA20_BA_de_v01
    BE1.8-D Bereichsübergreifende Kompetenzen

    Educational Sciences 120
    Version: SA14_BA_fr_v02
    CTC / BS1.8-F

    Educational Sciences 120
    Version: SA20_BA_bil_v01
    Variante A > BE1.8a-B Compétences transversales
    Variante B > BE1.7b-B Bereichsübergreifende Kompetenzen

    English Language and Literature 120
    Version: SA15_BA_ang_V02
    Module Nine: Soft Skills

    French and German: Bilingualism and Cultural Exchange 180
    Version: SA17_BA_de_fr_V01
    1.4 CTC / Softskills > CTC - Soft Skills (pour étudiant-e-s francophones)

    French and German: Bilingualism and Cultural Exchange 180
    Version: SA17_BA_de_fr_V01
    1.4 CTC / Softskills > CTC - Soft Skills (pour étudiant-e-s francophones)

    French and German: Bilingualism and Cultural Exchange 180
    Version: SA23_BA180_de_fr_V01
    Softskills

    German 120
    Version: SA16_BA_dt_V02
    Soft Skills

    German 120
    Version: SA23_BA_de_v01
    Soft Skills

    History 120
    Version: SA16_BA_bi_v01
    CTC > Soft skills 12

    History 120
    Version: SA16_BA_bi_v02
    CTC > Soft skills 12

    History of Modern Times 120
    Version: SA16_BA_de_v02
    CTC > Soft skills 12

    History of Modern Times 120
    Version: SA16_BA_bi_v01
    CTC > Soft skills 12

    History of Modern Times 120
    Version: SA16_BA_fr_v02
    CTC > Soft skills 12

    History of Modern Times 120
    Version: SA16_BA_bi_v02
    CTC > Soft skills 12

    Ma - Marketing - 90 ECTS
    Version: 2021/V03 dès SA-2024
    Courses - 72 ECTS > Complementary module > COM Module validation element group > COM : Communication > Elective courses

    MiBa - Business Communication : Economics - 60 ECTS
    Version: 2022/SA_V01
    Economics - 30 ECTS > Bachelor level elective course - 6 ECTS > Elective courses BA SES
    Economics - 30 ECTS > Bachelor level elective course - 6 ECTS > Elective courses BA SES > Effects and uses of media and new media
    Communication and media - 30 ECTS > Elective courses - 9 ECTS > Ba - Elective courses DCM > Introduction à la recherche sur les audiences et les effets des médias / Vorlesung Mediennutzungs- und Medienwirkungsforschung

    MiBa - Business Communication : Management - 60 ECTS
    Version: 2022/SA_V01
    Communication and media - 30 ECTS > Elective courses - 30 ECTS > Ba - Elective courses DCM > Introduction à la recherche sur les audiences et les effets des médias / Vorlesung Mediennutzungs- und Medienwirkungsforschung

    MiBa - Communication et médias - 30 ECTS
    Version: 2022/SA_V01
    Elective courses - 9 ECTS > Ba - Elective courses DCM > Introduction à la recherche sur les audiences et les effets des médias / Vorlesung Mediennutzungs- und Medienwirkungsforschung

    MiBa - Economics - 30 ECTS
    Version: 2009/SA_V01
    Cours facultatifs à choisir: Cours bachelor (sans cours de langue) de la Faculté des sciences économiques et sociales > Elective courses BA SES > Effects and uses of media and new media
    Cours facultatifs à choisir: Cours bachelor (sans cours de langue) de la Faculté des sciences économiques et sociales > Elective courses BA SES

    MiBa - Economie politique - 60 ECTS
    Version: 2009/SA_V01
    Cours facultatifs à choisir: Cours bachelor (sans cours de langue) de la Faculté des sciences économiques et sociales > Elective courses BA SES
    Cours facultatifs à choisir: Cours bachelor (sans cours de langue) de la Faculté des sciences économiques et sociales > Elective courses BA SES > Effects and uses of media and new media

    MiBa -Mass Media and Communication Research - 30 ECTS
    Version: 2021/SA_V01
    4 elective lectures - 12 ECTS > Introduction à la recherche sur les audiences et les effets des médias / Vorlesung Mediennutzungs- und Medienwirkungsforschung

    NfBa - Business Communication : Business Informatics - 60 ECTS
    Version: 2022/SA_V01
    Communication and media - 30 ECTS > Elective courses - 9 ECTS > Ba - Elective courses DCM > Introduction à la recherche sur les audiences et les effets des médias / Vorlesung Mediennutzungs- und Medienwirkungsforschung

    Philosophy 120
    Version: SA20_BA_bi_v01
    Bereichsüberegreifende und erweiternde Kompetenzen / Softskills > Soft skills 12

    Philosophy 120
    Version: SH05_BA_bi_v01
    Soft skills > Soft skills 12

    Philosophy 120
    Version: SA17_BA_bi_v01
    Bereichsüberegreifende und erweiternde Kompetenzen / Softskills > Soft skills 12

    Philosophy 120
    Version: SA17_BA_bi_v02
    Bereichsüberegreifende und erweiternde Kompetenzen / Softskills > Soft skills 12

    Psychology 180
    Version: SA19_BA_fr_de_bil_v02
    Module 11 > M11 Soft skills

    Slavic Studies 120
    Version: SA15_BA_slav_V01
    Module 9: Compétences transversales et complémentaires

    Slavic Studies 120
    Version: SA15_BA_slav_V02
    Module 9: Compétences transversales et complémentaires

    Social Work and Social Policy 120
    Version: SA17_BA_de_v02
    Softskills

    Social Work and Social Policy 120
    Version: SA17_BA_bil_de_v01
    Softskills

    Social Work and Social Policy 120
    Version: SA17_BA_bil_de_v02
    Softskills

    Social Work and Social Policy 120
    Version: SA17_BA_de_v01
    Softskills

    Sociology 120
    Version: SA17_BA_de_v01
    Softskills

    Sociology 120
    Version: SA17_BA_bil_de_v01
    Softskills

    Sociology 120
    Version: SA17_BA_de_v02
    Softskills

    Sociology 120
    Version: SA17_BA_bil_de_v02
    Softskills