Séminaire BA Didactique : Outils numériques et virtuels

  • Teaching

    Details

    Faculty Faculty of Humanities
    Domain Multilingualism and Foreign Language Didactics
    Code UE-L09.00558
    Languages French
    Type of lesson Seminar
    Level Bachelor
    Semester SP-2021

    Schedules and rooms

    Summary schedule Friday 10:15 - 12:00, Hebdomadaire

    Teaching

    Teachers
    Description

    Terms and conditions

    This seminar will be offered at a distance.  The course material will be available on MOODLE, the key will be given to you after registration.

    Final exam on 4 june 2021 at the usual course time.

    To attend the first session on ZOOM : 

    https://us02web.zoom.us/j/83426076626?pwd=ZmU2SUIwc241V0Zmc2hlOUs1SmFlUT09

    Meeting ID: 834 2607 6626 - Secret code: 754936

     

    The aim of this seminar is to analyse and understand the structural changes in education in general and in FLE/FSL in particular linked to digital developments. Linking theory and practice, we will look at various pedagogical proposals both in terms of objectives and constraints.

    Students will be able to practice the use of software and platforms while conceiving the advantages and limits of such use in FLE/FSL teaching. We will also discuss the use of the Internet in its three aspects: as a source of information, a means of communication and a means of publication.

    This seminar is aimed at all students. For those who are not yet comfortable with ICT, this will be an opportunity to manipulate and practise. For those who are already familiar with the tools, it will be asked to show pedagogical creativity.

    All the work will be dematerialised; you should plan to have a computer and if possible to use it during the sessions (tablets are much less suitable).

    Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)

    Training objectives
    • Connaitre l'état actuel de la recherche concernant les TICE appliquées à l'enseignement des langues.
    • Savoir utiliser un environnement numérique de travail (ENT).
    • Comprendre les principes de fonctionnement des open courses (MOOC).
    • Savoir utiliser des logiciels et applications usuels (générateurs d'exercices en ligne, conception de Blog, stop-motion et capsules, cartes mentales/cartes heuristiques).
    • Connaitre certains usages pédagogiques des réseaux sociaux et des sites (webdocumentaires, webinar, blogs pédagogiques ...)
    Softskills
    No
    Off field
    No
    BeNeFri
    No
    Mobility
    Yes
    UniPop
    No

    Documents

    Bibliography

    Bibliographie et sitographie commentées durant la séance de présentation.

    Site de base http: //www.tice-education.fr/index.php/tous-les-articles-er-ressources/articlesinformatiques/719-les-tices-cest-quoi)

    Les références des logiciels et applications seront données au fur et à mesure de l'avancée du cours mais vous pouvez d'ores et déjà télécharger les logiciels suivants (versions étudiants – gratuites)

    • Free mind (générateur de cartes mentales)
    • Prezi (logiciel de présentation)
    • Hot Potatoes (générateurs d’exercices en ligne)
    • Moovly (logiciel de création de capsules vidéo)
  • Dates and rooms
    Date Hour Type of lesson Place
    26.02.2021 10:15 - 12:00 Cours MIS 10, Room 1.16
    05.03.2021 10:15 - 12:00 Cours MIS 10, Room 1.16
    12.03.2021 10:15 - 12:00 Cours MIS 10, Room 1.16
    19.03.2021 10:15 - 12:00 Cours MIS 10, Room 1.16
    26.03.2021 10:15 - 12:00 Cours MIS 10, Room 1.16
    16.04.2021 10:15 - 12:00 Cours MIS 10, Room 1.16
    23.04.2021 10:15 - 12:00 Cours MIS 10, Room 1.16
    30.04.2021 10:15 - 12:00 Cours MIS 10, Room 1.16
    07.05.2021 10:15 - 12:00 Cours MIS 10, Room 1.16
    21.05.2021 10:15 - 12:00 Cours MIS 10, Room 1.16
    28.05.2021 10:15 - 12:00 Cours MIS 10, Room 1.16
    04.06.2021 10:15 - 12:00 Cours MIS 10, Room 1.16
  • Assessments methods

    Evaluation continue et examen écrit - SP-2021, Session d'été 2021

    Assessments methods By rating, By success/failure

    Evaluation continue et examen écrit - SP-2021, Autumn Session 2021

    Assessments methods By rating, By success/failure

    Evaluation continue et examen écrit - SA-2021, Session d'hiver 2022

    Assessments methods By rating, By success/failure

    Evaluation continue et examen écrit - SP-2022, Session d'été 2022

    Assessments methods By rating, By success/failure
  • Assignment
    Valid for the following curricula:
    Ens. compl. en Lettres
    Version: ens_compl_lettres

    French as a Foreign Language 50
    Version: SA16_BASI_fr_V01
    Plan d'études A: Non natifs/non natives > Didactique
    Plan d'études B: Natifs/natives > Didactique

    French as a Foreign Language 50
    Version: SA21_BASI_fr_V01
    Variante B. Natifs/natives > Module 3 : Didactique
    Variante A. Non natifs/non natives > Module 3 : Didactique

    French as a Foreign Language 60
    Version: SA21_BA_fr_v01
    Variante B. Natifs/natives > Module 3 : Didactique
    Variante A. Non natifs/non natives > Module 3 : Didactique

    French as a Foreign Language 60
    Version: SA14_BA_fr_V02
    Plan d'études A : pour les étudiant-e-s non francophones > Module Didactique (3)
    Plan d'études B : pour les étudiant-e-s francophones ou bilingues > Module Didactique (3)

    French as a Foreign Language 60
    Version: SA14_BA_fr_V01
    Plan d'études B : pour les étudiant-e-s francophones ou bilingues > Module Didactique (3)
    Plan d'études A : pour les étudiant-e-s non francophones > Module Didactique (3)

    Italian as a Foreign Language 50
    Version: SA16_BASI_ita_V01
    Plan d'études B: Natifs/natives > Glottodidattica (A+B)
    Plan d'études A: Non natifs/non natives > Glottodidattica (A+B)

    Lettres [Cours]
    Version: Lettres_v01