Séminaire / Histoire de l'art des Temps modernes : Peindre : palette, pinceaux, doigts...
-
Teaching
Details
Faculty Faculty of Humanities Domain Art History Code UE-L17.01159 Languages French Type of lesson Seminar
Level Master Semester SP-2021 Schedules and rooms
Summary schedule Tuesday 15:15 - 17:00, Hebdomadaire (Spring semester)
Teaching
Documents
Bibliography Françoise Bardon, Petit traité de picturologie, Paris, E.C. éditions, 2000.
Magdalena Bushardt / Henriette haug (éds.), Spur der Arbeit: Oberfläche und Werkprozess, Cologne, Böhlau, 2018.
Jan Blanc, Peindre et penser la peinture au XVIIe siècle : La théorie de l’art de Samuel van Hoogstraten, Berne, Peter Lang, 2008.
Annamaria Ducci (éd.), « Chirurgia della Creazione. Mano e arti visive », Predella, 29 (2011)
Guillaume Cassegrain, La coulure, Paris, Hazan, 2015.
Cat. exp., Rubens unveiled : notes on the master’s painting technique, Anvers, Ludion, 2012.
Fabiana Cazzola, Im Akt des Malens. Aspekte von Zeitlichkeit in Selbstporträts der italienischen Frühen Neuzeit, Wilhelm Fink, 2013.
Jean-Louis Chrétien, Corps à corps. A l’écoute de l’œuvre d’art, Paris, Minuit, 1997.
Jodi Cranston, The Muddied Mirror. Materiality and Figuration in Titian’s Later Paintings, Penn State University Press, 2010.
James Elkins, What Painting Is. How to Think about Oil Painting using the Language of Alchemy, Routledge, 2000.
Henri Focillon, Vie des formes suivi de Éloge de la main, Paris, Presses universitaires de France, 2010.
Mariacarla Gadebusch Bondio (éd.), Die Hand. Elemente einer Medizin- und Kulturgeschichte, Berlin, Lit, 2010.
Amy Golhany, Rembrandt – Studies in his Varied Approaches to Italian Art, Leyde, Brill, 2020.
Michel Guérin, Philosophie du geste, Arles, Actes Sud, 2011.
Yannis Hadjinicolaou, Denkende Körper – Formende Hände. ‘Handelin’ on Kunst und Kunsttheorie der ‘Rembrandtisten, Berlin, De Gruyter, 2016 / Yannis Hadjinicolaou, Thinking Bodies – Shaping Hands. ‘Handeling’ in Art and Theory of the late Rembrandtists, Brill, 2019.
Erma Hermens (éd.), Looking through paintings: the study of painting techniques and materials in support of art historical research, Baarn, de Prom, 1998.
Michel Hochmann, Colorito. La technique des peintres vénitiens à la Renaissance, Turnhout, Brepols, 2015.
Ulrike Kern, A History of Chiaroscuro in Art Theory and Artistic Practice in the Netherlands of the Seventeenth and Eighteenth Centuries, Brepols, 2013.
Robert Klein, L’esthétique de la technè. L’art selon Aristote et les théories des arts visuel au XVIe siècle, Jérémie Koering (éd.), Paris, INHA, 2017.
Robert Klein, « L’art et l’attention au technique », in La forme et l’intelligible, Paris, Gallimard, 1970, pp. 382-393.
Jérémie Koering, « Titien sculpteur ? », Venezia Cinquecento, XVIII/36 (2009), pp. 177-196.
Jérémie Koering, « Rembrandt mis à mort par la peinture même », Revue de l’art, 197 (2017), pp. 9-15.
David A. Levine, « Frans Hals and the Vernacular », in Joost Keizer / Todd M. Richardson (éds.), The Transformation of the Vernacular Expression in Early Modern Arts, Leyde, Brill, 2012, pp. 179-203.
Maria H. Loh, Titian’s Touch. Art, Magic and Philosophy, University of Chicago Press, 2019.
Arnaud Maillet, « La palette, instrument de la connaissance de soi ? Théorie de la pratique picturale », in Jackie Pigeaud / Baldine Saint Girons (éds.), La connaissance de soi, Presses Universitaires de Rennes, 2020, pp. 193-212.
Joe Moshenska, « Touching the Beautiful: The Feeling of Artworks in the European Renaissance », in Feeling Pleasures. The Sense of Touch in Renaissance England, Oxford University Press, 2014, pp. 143-174.
Philippe Murray, La gloire de Rubens, Paris, Les belles lettres, 2013.
Tom Nichols, « Tintoretto, prestezza and the poligrafi: a study in the literary and visual culture of Cinquecento Venice », Renaissance Studies, 10/1 (1996), pp. 72-100.
Jackie Pigeaud, L’art et le Vivant, Paris, Gallimard, 1995.
David Rosand, « Titian and the Eloquence of the Brush », Artibus et Historiae, 2/3 (1981), pp. 85-96.
David Rosand, La trace de l’artiste. Léonard et Titien, Paris, Gallimard, 1993.
Philip Sohm, « Palettes as Signatures and Encoded Identities in Early-Modern Self-Portraits”, Art History, 40/5 (2017), pp. 994-1025.
Philip Sohm, « Senescent and inspiring palettes », Simiolus, 49 (2018), pp. 167-185.
Philip Sohm, The Artist Grows Old. The Aging of Art and Artists in Italy, Yale University Press, 2007.
Philip Sohm, Style in the Art Theory of Early Modern Italy, Cambridge University Press, 2001.
Philip Sohm, Marco Boschini, his Critics, and their Critiques of Painterly Brushwork in Seventeenth- and Eighteenth-Century Italy, Cambridge University Press, 1991.
Nicola Suthor, Bravura. Virtuosität und Mutwilligkeit in der Malerei der Frühen Neuzeit, Paderbon, Wilhelm Fink, 2010 / Bravura: Virtuosity and Ambition in Early Modern European Painting, Princeton University Press, 2021.
Nicola Suthor, Rembrandt’s Roughness, Princeton University Press, 2018.
Nicola Suthor, « ‘Art on the Tip of the Brush’: A Blind Manœuvre? Reflections on Correggio’s Brush, Arent de Gelder’s Spatula, and Pietro Testa’s Figure of Practice », in Alina Payne (éd.), Vision and Its Instruments: Art, Science and Technology in Early Modern Europe, Penn State Press, 2015, pp. 167-189.
Terry van Druten, « Making and Creating. The Painted Palette in Late Nineteenth-Century Dutch Painting », in Rachel Esner / Ann-Sophie Lehmann / Sandra Kisters (éds.), Hiding, Making, Showing Creation, Amsterdam University Press, 2013, pp. 73-85.
« Virtus, virtuositeit en kunstliefhebbers in de Nederlanden 1500 - 1700 / Virtue, virtuoso and virtuosity in Netherlandish Art 1500 – 1700 », Nederlands Kunsthistorisch Jaarboek, 54 (2003).
Thijs Weststeijn / Beverly Jackson / Lynne Richards, The Visible World: Samuel van Hooghstraten’s Art Theroy and the Legitimation of Painting in the Dutch Golden Age, Amsterdam University Press, 2008.
Ernst van de Wetering, « Reflections on the Relation between Technique and Style. The Use of the Palette by the Seventeenth-Century Painter », in o. coll., Historical Painting Techniques, Materials, and Studio Practice, Los Angeles, The Getty Conservation Institute, 1996, pp. 196-203.
Diane Wolfthal, « Renaissance Fingerpainting » in Hélène Veroustraete / Jacqueline Couvert (éds.), La peinture ancienne et ses procédés. Copies, répliques, pastiches, Leuven, Peeters, 2003, pp. 91-97.
Rudolf Wittkower, Masters of the Loaded Brush : oil sketches from Rubens to Tiepolo, cat. exp., M. Knoedler, New York, 1967, pp. XV-XXV.
-
Dates and rooms
Date Hour Type of lesson Place 23.02.2021 15:15 - 17:00 Cours MIS 04, Room 4118 02.03.2021 15:15 - 17:00 Cours MIS 04, Room 4118 09.03.2021 15:15 - 17:00 Cours MIS 04, Room 4118 16.03.2021 15:15 - 17:00 Cours MIS 04, Room 4118 23.03.2021 15:15 - 17:00 Cours MIS 04, Room 4118 30.03.2021 15:15 - 17:00 Cours MIS 04, Room 4118 13.04.2021 15:15 - 17:00 Cours MIS 04, Room 4118 20.04.2021 15:15 - 17:00 Cours MIS 04, Room 4118 27.04.2021 15:15 - 17:00 Cours MIS 04, Room 4118 04.05.2021 15:15 - 17:00 Cours MIS 04, Room 4118 11.05.2021 15:15 - 17:00 Cours MIS 04, Room 4118 18.05.2021 15:15 - 17:00 Cours MIS 04, Room 4118 25.05.2021 15:15 - 17:00 Cours MIS 04, Room 4118 01.06.2021 15:15 - 17:00 Cours MIS 04, Room 4118 -
Assessments methods
Travail et exposé - Outside session
Assessments methods By rating, By success/failure -
Assignment
Valid for the following curricula: Art History 30 [MA]
Version: SA14_MA_P2_bi_v01
Approfondissement à l'Histoire de l'Art 2 > Approfondissement / Histoire de l'art moderne IIApprofondissement à l'Histoire de l'Art 1 > Approfondissement / Histoire de l'art moderne I
Art History 90 [MA]
Version: SA14_MA_PA_bi_v01
Vertiefung in die Kunstgeschichte 4 > Approfondissement / Histoire de l'art moderne IVertiefung in die Kunstgeschichte 4 > Approfondissement / Histoire de l'art moderne II