Märkte und Strategien

  • Teaching

    Details

    Faculty Faculty of Management, Economics and Social Sciences
    Domain Economics
    Code UE-EEP.00332
    Languages German
    Type of lesson Exercise
    Lecture
    Level Master
    Semester SA-2021

    Schedules and rooms

    Summary schedule Wednesday 13:15 - 16:00, Hebdomadaire, PER 21, Room E040
    Hours per week 3

    Teaching

    Teachers
    Assistants
    Description

    Die Mikroökonomie allgemein untersucht die Entscheidungen von Individuen und Unternehmen und deren Interaktion in Märkten. Der Kurs "Märkte und Strategien" widmet sich dem sogenannten unvollständigen Wettbewerb, in welchem Unternehmen strategische Entscheidungen treffen. Dabei geht es um Fragen von optimaler Produktdifferenzierung (z.B. bei Tablets), dem Nutzen von Werbung (z.B. für Nahrungsmittel), spezieller Preissetzung (z.B. für Flüge), um Güter mit Netzwerkeffekten (z.B. bei Messaging-Diensten) und um Innovationsanreize (z.B. bei Patenten in der Pharma-Branche).

    Training objectives

    Die Master-Veranstaltung "Märkte und Strategien" richtet sich insbesondere an Studierende der Volkswirtschaftslehre und der Betriebswirtschaftslehre. (Sie ergänzt die Veranstaltung Industrial Organization'' vom Sommersemester und Veranstaltungen zu Marketing, kann aber auch problemlos unabhängig davon besucht werden.) Studierende lernen, wie strategische Firmen gegeneinander um Konsumenten "kämpfen". In einer Reihe von Marktbedingungen kommen jeweils unterschiedliche Firmenstrategien zur Anwendung. Ein besonderes Augenmerk der Analyse liegt nicht nur auf den optimalen Strategien der Firmen, sondern auch auf den Konsequenzen für die Konsumenten und auf der Frage, ob staatliche Regulierungen notwendig sind, um die Wohlfahrt zu erhöhen.

    Softskills
    No
    Off field
    No
    BeNeFri
    Yes
    Mobility
    Yes
    UniPop
    No

    Documents

    Bibliography

    Das Hauptlehrbuch der Veranstaltung ist Belleflamme und Peitz. Belleflamme, P. and Peitz M. (2nd ed., 2015) Industrial Organization - Markets and Strategies, Cambridge University Press, Cambridge. Auf deutsch empfehlen wir das Lehrbuch von Bester, das ebenfalls einen Teil des Stoffes abdeckt. Bester, P. (7. Aufl., 2016) Theorie der Industrieökonomik, Springer Gabler, Wiesbaden.

  • Dates and rooms
    Date Hour Type of lesson Place
    22.09.2021 13:15 - 16:00 Cours PER 21, Room A303
    29.09.2021 13:15 - 16:00 Cours PER 21, Room E040
    06.10.2021 13:15 - 16:00 Cours PER 21, Room B207
    13.10.2021 13:15 - 16:00 Cours PER 21, Room E040
    20.10.2021 13:15 - 16:00 Cours PER 21, Room E040
    27.10.2021 13:15 - 16:00 Cours PER 21, Room E040
    03.11.2021 13:15 - 16:00 Cours PER 21, Room B207
    10.11.2021 13:15 - 16:00 Cours PER 21, Room B207
    17.11.2021 13:15 - 16:00 Cours PER 21, Room A303
    24.11.2021 13:15 - 16:00 Cours PER 21, Room E040
    01.12.2021 13:15 - 16:00 Cours PER 21, Room E040
    15.12.2021 13:15 - 16:00 Cours PER 21, Room E040
    22.12.2021 13:15 - 16:00 Cours PER 21, Room E040
  • Assessments methods

    Examen écrit - SA-2021, Session d'hiver 2022

    Date 11.01.2022 14:00 - 15:00
    Assessments methods By rating
    Descriptions of Exams

    Prüfungsdauer: 60 Min.

    Examen écrit - SP-2022, Session de rattrapage 2022

    Date 24.08.2022 14:00 - 15:00
    Assessments methods By rating
    Descriptions of Exams

    Prüfungsdauer: 60 Min.

  • Assignment
    Valid for the following curricula:
    Complementary learnings in SES
    Version: ens_compl_ses
    MA course offering for Mobility Students

    Ma - Accounting and Finance - 90 ECTS
    Version: 2021/SA_V01
    Course - 72 ECTS > Minimum 0 / maximum 1 optional master course offered at the University of Fribourg, if 72 ECTS not yet reached in the above modules > SES Master level courses

    Ma - Business Communication : Economics - 90 ECTS
    Version: 2021/SA_V01
    Courses > Communication > Cours et séminaires au choix: Au choix deux des enseignements suivants à 3 ECTS > Cours et séminaires au choix de la Faculté des SES
    Courses > Option Group > Economics > Kurse der Module Master Volkswirtschaftslehre, ohne die Module 4 und 9

    Ma - Business Communication : Ethics and Economics 90 ECTS
    Version: 2017/SP_V01_ETHIQUE
    Courses - 60 ECTS > Communication > Cours et séminaires au choix: Au choix deux des enseignements suivants à 3 ECTS > Cours et séminaires au choix de la Faculté des SES

    Ma - Business Communication : Information Systems - 90 ECTS
    Version: 2020/SA_V01
    Courses - 60 ECTS > Communication > Deux Cours et séminaires au choix 6 ECTS > Cours et séminaires au choix de la Faculté des SES
    Courses - 60 ECTS > Option Group > Information Management > Cours > Modules management > STR: Strategy

    Ma - Business Communication : Management - 90 ECTS
    Version: 2021/SA_V01
    Courses - 60 ECTS > Chosen Option > Management > 30 ECTS parmi les modules : > STR: Strategy
    Courses - 60 ECTS > Communication > Deux Cours et séminaires au choix 6 ECTS > Cours et séminaires au choix de la Faculté des SES

    Ma - Communication and Media Research - 90 ECTS
    Version: 2015/SA_V01
    Courses - 60 ECTS > Inter- and Transdisciplinary Perspectives > SES Master level courses

    Ma - Communication and Society - 90 ECTS
    Version: 2021/SA_V01
    Courses - 60 ECTS > Schwerpunkten > Inter- & Transdisciplinary Perspectives > SES Master level courses

    Ma - Data Analytics & Economics - 90 ECTS
    Version: 2020/SA-v01
    Courses min 63 ECTS > Mandatory Modules (45 to 63 ECTS) > Module II: Economics of Markets and Organisations (Eco)

    Ma - Economics - 90 ECTS
    Version: 2017/SA_v01
    Cours - 63 ECTS > Maximal 15 ECTS können aus allen Modulen oder unter allen Master-Kursen der Fakultät gewählt werden. > SES Master level courses
    Cours - 63 ECTS > 4 Modules > Module 7: Economic Theory
    Cours - 63 ECTS > 4 Modules > Module 8: Industrial Organization

    Ma - Economics - 90 ECTS
    Version: 2021/SA_V02
    Le choix de l'option se fait par l'inscription au premier cours dans l'une des options possibles. > Business Economics > 369 - Option : "Business Economics"
    Elective courses > Wahlkurse der SES-Fakultät - max. 15 ECTS > SES Master level courses
    Elective courses > 369 - Elective courses of the Master in Political Economy

    Ma - European Business - 90 ECTS
    Version: 2017/SA_v01
    Courses - 63 ECTS > Additional courses: Any Master courses of the Faculty of Economics and Social Sciences, as well as maximum 9 ECTS from all Master programmes of the University. > SES Master level courses
    Courses - 63 ECTS > Modules - Min one extra module with 12 ECTS > One complete module taken from the following list > STR: Strategy

    Ma - Information Management - 90 ECTS
    Version: 2020/SA-v01
    Classes - min. 45 ECTS > Modules management - max. 15 ECTS > STR: Strategy

    Ma - Information Management - 90 ECTS
    Version: 2019/SA_V01
    Classes - min. 45 ECTS > Modules management - max. 15 ECTS > STR: Strategy

    Ma - International and European Business - 90 ECTS
    Version: 2021/SA_V01
    Courses > Additional courses: Any Master courses of the Faculty of Economics and Social Sciences, as well as maximum 9 ECTS from all Master programmes of the University. > SES Master level courses
    Courses > Modules > One complete module taken from the following list > Groupe d'élément de validation du Module STR > STR: Strategy

    Ma - Management - 90 ECTS
    Version: 2021/SA_V01
    Courses: min. 72 ECTS > Modules - min 54 ECTS > Groupe d'élément de validation du Module STR > STR: Strategy
    Courses: min. 72 ECTS > Elective Courses : max. 18 ECTS > SES Master level courses

    Ma - Management - 90 ECTS [MA]
    Version: 2017/SA_v01
    Courses: min. 63 ECTS > Cours facultatifs : max. 18 ECTS > SES Master level courses
    Courses: min. 63 ECTS > 3 modules with min 12 ECTS each > STR: Strategy

    Ma - Marketing - 90 ECTS
    Version: 2021/SA_V01
    Courses > Elective Master courses from the whole university > SES Master level courses
    Courses > Groupe d'élément de validation du Module STR > STR: Strategy

    Ma - Public Economics and Public Finance - 90 ECTS
    Version: 2015/SA_V01_MA_VWL_DD
    Cours > Up to 45 ECTS credits must fulfill the conditions required for the specialisation, including the modules 1, 2 and 6 with a min. of 12 ECTS in each. > Additional courses in Economics in order to fulfil the Double Diploma requirements > Module 8: Industrial Organization
    Cours > Up to 45 ECTS credits must fulfill the conditions required for the specialisation, including the modules 1, 2 and 6 with a min. of 12 ECTS in each. > Additional courses in Economics in order to fulfil the Double Diploma requirements > Module 7: Economic Theory

    MiMa - Business Informatics - 30 ECTS
    Version: 2020/SA_V01
    Cours > Modules management > STR: Strategy

    MiMa - Economics - 30 ECTS
    Version: 2021/SA_V01
    Elective courses > 369 - Elective courses of the Master in Political Economy

    MiMa - Gestion d'entreprise - 30 ECTS
    Version: 2020/SA_V01
    Cours facultatifs à choisir: Cours master de la Faculté des sciences économiques et sociales > SES Master level courses
    Es müssen zwei der folgenden aufgeführten Wahlmodule belegt werden > STR: Strategy