Lecture: Introduction to Medieval Drama: The Chester Mystery Plays (Intro)

  • Unterricht

    Details

    Fakultät Philosophische Fakultät
    Bereich Englisch
    Code UE-L06.01034
    Sprachen Englisch
    Art der Unterrichtseinheit Vorlesung
    Kursus Master, Bachelor
    Semester SA-2020

    Zeitplan und Räume

    Vorlesungszeiten Dienstag 15:15 - 17:00, Wöchentlich (Herbstsemester)

    Unterricht

    Dozenten-innen
    • Dutton Elisabeth
    Beschreibung

    The study of ‘medieval drama’ is dominated by the scriptural mystery cycles.  While these plays sought to teach about scripture and salvation, they were not drily didactic teaching tools but were full of humour, humanity, and spectacle.  Medieval literary theories connected enjoyment and learning, so it is possible that the comedy was the sugar to help the educational medicine go down: however, modern revivals of medieval plays have repeatedly demonstrated that their human power is far more than a sweetener, and in the twentieth century scholars applied theories of carnival to demonstrate medieval theatre’s potential to be politically and socially subversive.  Theatrically they are highly innovative, particularly in their self-conscious exploration of the nature of performance and the relationship between actors and audiences.  This course will comprise in-depth study of the plays of the Chester Cycle.  The plays will be considered as scripts for performance, as vehicles for political polemic, and as part of a verbal and visual culture by which the medieval world explored its relationship with the divine.

    15.09   Intro to staging cycle drama

    22.09   Fall of Lucifer

    29.09   Adam and Eve

    06.10   Noah’s Flood

    13.10   Abraham and Isaac

    20.10   The Ten Commandments, Balaam and Balak, and the Prophets

    27.10   Annunciation and Nativity

    03.11   Shepherds

    10.11   Three Kings

    17.11   Slaughter of the Innocents

    24.11   The Woman Taken in Adultery

    01.12   The Passion

    08.12   No class

    15.12   The Resurrection

    Lernziele
    • Increased familiarity with late Middle English language
    • Knowledge of the style and content of the mystery play
    • Understanding of the importance of performance location
    • Appreciation of the relationships among religions, politics and performance in medieval drama
    • Understanding of the relationship between drama and late medieval art and iconography
    • Appreciation of the place of the mystery play in the development of English theatre
    Soft Skills Ja
    ausserhalb des Bereichs Ja
    BeNeFri Nein
    Mobilität Ja
    UniPop Nein
  • Einzeltermine und Räume
    Datum Zeit Art der Unterrichtseinheit Ort
    15.09.2020 15:15 - 17:00 Kurs MIS 03, Raum 3100C
    22.09.2020 15:15 - 17:00 Kurs MIS 03, Raum 3100C
    29.09.2020 15:15 - 17:00 Kurs MIS 03, Raum 3100C
    06.10.2020 15:15 - 17:00 Kurs MIS 03, Raum 3100C
    13.10.2020 15:15 - 17:00 Kurs MIS 03, Raum 3100C
    20.10.2020 15:15 - 17:00 Kurs MIS 03, Raum 3100C
    27.10.2020 15:15 - 17:00 Kurs MIS 03, Raum 3100C
    03.11.2020 15:15 - 17:00 Kurs MIS 03, Raum 3100C
    10.11.2020 15:15 - 17:00 Kurs MIS 03, Raum 3100C
    17.11.2020 15:15 - 17:00 Kurs MIS 03, Raum 3100C
    24.11.2020 15:15 - 17:00 Kurs MIS 03, Raum 3100C
    01.12.2020 15:15 - 17:00 Kurs MIS 03, Raum 3100C
    15.12.2020 15:15 - 17:00 Kurs MIS 03, Raum 3100C
  • Leistungskontrolle

    Prüfung - SA-2020, Wintersession 2021

    Bewertungsmodus Nach Note, Nach bestanden/nicht bestanden

    Prüfung - SP-2021, Sommersession 2021

    Bewertungsmodus Nach Note, Nach bestanden/nicht bestanden

    Prüfung - SP-2021, Herbstsession 2021

    Bewertungsmodus Nach Note, Nach bestanden/nicht bestanden

    Prüfung - SA-2021, Wintersession 2022

    Bewertungsmodus Nach Note, Nach bestanden/nicht bestanden
  • Zuordnung
    Zählt für die folgenden Studienpläne:
    Englische Sprache und Literatur 120
    Version: SA15_BA_ang_V02
    Module One: Foundations
    Module Four: Theory and Texts

    Englische Sprache und Literatur 30 [MA]
    Version: SA15_MA_P2_ang_V01
    Module 2minor: English Philology

    Englische Sprache und Literatur 60
    Version: SA15_BA_ang_V01
    Theory and Texte or Culture and Identity > Module Four: Theory and Texts
    Module One: Foundations

    Englische Sprache und Literatur 90 [MA]
    Version: SA17_MA_PA_ang_V01
    Module 5 Bereiche > Mdoule 2: English Philology

    Ergänzende Lehrveranstaltungen in phil.
    Version: ens_compl_lettres

    Erziehungswissenschaften 120
    Version: SA20_BA_de_v01
    BE1.8-D Bereichsübergreifende Kompetenzen

    Erziehungswissenschaften 120
    Version: SA20_BA_bil_v01
    Variante A > BE1.8a-B Compétences transversales
    Variante B > BE1.7b-B Bereichsübergreifende Kompetenzen

    Erziehungswissenschaften 120
    Version: SA14_BA_fr_v02
    CTC / BS1.8-F

    Germanistik 120
    Version: SA16_BA_dt_V02
    Germanistische Mediävistik - Aufbaumodul

    Germanistik 30 [MA]
    Version: SA16_MA_P2_dt_V02
    Germanistische Mediävistik 5

    Germanistik 90 [MA]
    Version: SA16_MA_PA_dt_V02
    Germanistische Mediävistik 2
    Germanistische Mediävistik 5

    Geschichte 120
    Version: SA16_BA_bi_v01
    CTC > Soft skills 12

    Geschichte 120
    Version: SA16_BA_bi_v02
    CTC > Soft skills 12

    Italienisch 120
    Version: SA15_BA_ita_V01
    Soft Skills

    Italienisch 120
    Version: SA15_BA_ital_V02
    Soft Skills

    Mediävistik 30 [MA]
    Version: SA11_MA_P2_fr_de_V01
    Variante A 3 > Études médiévales - Variante A 3
    Variante B > Études médiévales - Variante B

    Musikwissenschaft und Geschichte des Musiktheaters 120
    Version: SA20_BA_bi_v01
    BA 120 / Soft Skills (CTC)

    Philosophie 120
    Version: SA17_BA_bi_v01
    Bereichsüberegreifende und erweiternde Kompetenzen / Softskills > Soft skills 12

    Philosophie 120
    Version: SH05_BA_bi_v01
    Soft skills > Soft skills 12

    Philosophie 120
    Version: SA17_BA_bi_v02
    Bereichsüberegreifende und erweiternde Kompetenzen / Softskills > Soft skills 12

    Philosophie 120
    Version: SA20_BA_bi_v01
    Bereichsüberegreifende und erweiternde Kompetenzen / Softskills > Soft skills 12

    Philosophische Fakultät [Vorl.]
    Version: Lettres_v01

    Psychologie 180
    Version: SA19_BA_fr_de_bil_v02
    Modul 11 > M11 Soft skills

    Pädagogik / Psychologie 120
    Version: SA14_BA_fr_v02
    CTC / BP1.8-F

    Pädagogik / Psychologie 120
    Version: SA20_BA_bil_v01
    BP1.7-B Bereichsübergreifende Kompetenzen / Compétences transversales

    Pädagogik / Psychologie 120
    Version: SA20_BA_de_v01
    BP1.7-D Bereichsübergreifende Kompetenzen

    Religionswissenschaft 120
    Version: SA17_BA_bi_v02
    SR-Bereichsübergreifende und komplementäre Kompetenzen CTC (SR-BA17-120)

    Slavistik 120
    Version: SA15_BA_slav_V01
    Modul 9: Bereichsübergreifende und -erweiternde Kompetenzen

    Slavistik 120
    Version: SA15_BA_slav_V02
    Modul 9: Bereichsübergreifende und -erweiternde Kompetenzen